Monday, July 10, 2017

Ajakirja Sport intervjuu Martin Järveojaga

Oleme kõik igapäevaselt kusagile teel ning vajame vahel punktist A punkti B liikumiseks juhiseid, mida saame vaadates kaarti, kasutades GPSi või mõnda nutirakendust. Rallisõitjatel on sellisteks puhkudeks abiks spetsiaalselt kiiruskatsete jaoks koostatud legendid, mida siis kõrvalistmel istuv kaardilugeja ette loeb.  Sellest, milline näeb välja professionaalse kaardilugeja argipäev, kuidas valmib legend, milliseid abivahendeid kasutatakse jne. vestlesime enne Argentina rallit hetke Eesti parima kaardilugeja Martin Järveojaga, kes selle aasta algusest istub Ott Tänaku poolt juhitava Ford Fiesta RS WRC´17 kõrvalistmel ning teeb MM-rallidel katsevõitude, poodiumikohtade ning võitude nimel tööd.  

Martin Järveoja kuulub kahtlusteta maailma parimate kaardilugejate hulka!

Kuidas Sa ralliks valmistud?

Kuna paljud tänavused katsed kattuvad eelnevate aastate katsetega, siis algab minu jaoks iga ralli Oti eelmise kaardilugeja Raigo Mõlderi legendide ümber kirjutamisega. See on päris mahukas töö.
Kuna oleme peredest niigi palju eemal, siis tegelen legendi ümberkirjutamisega enamasti öösiti, kui nad magavad.
Seejärel annan legendid Otile, kes teeb videote põhjal sinna oma parandused ning peale seda kirjutan need uuesti ümber. See, kui palju tuleb mul teha rallieelset ümberkirjutamist, on ralliti erinev ja sõltub sellest, kui palju on kattuvaid katseid. Näiteks Korsikal olid põhimõtteliselt kõik samad katsed, mis 2016. aastal ja ees ootaval Argentina rallil vaid kaks uut katset. Lisaks legendidele on juba kodus vaja endale selgeks teha, mis kohapeal ees ootamas. Õnneks on selles osas Google maps väga suureks abivaheniks. Kindel see, et 100% ei saa kodus kõike ette ära teha, kuid kindlasti on ettevalmistatuna kohapeal lihtsam ja vähem ajakulukam.

Kirjelda, kuidas käib raja kirjutamine?

Võistluskohta kohale jõudes vaatame üle recce (rajakirjutamise) auto, et kõik rihmad, kaamerad, GPS ja kõik muu vajalik toimiks. Rajaga tutvumine on üldjuhul lubatud kahel päeval. On aga ka erandeid, näiteks Korsikal oli meil kolm rajaga tutvumise päeva. Pikemale ajale jaotatud katsetega tutvumine võimaldab aga rohkem puhanumatena veelgi tähelepanelikem olla.
Rajaga tutvumise päevadel on äratus tavaliselt 6 paiku ning järgnevad 12 tundi veedame autos rajalegendi koostades. Kõik katsed läbime kahel korral. Täiesti uue katse esmakordsel läbimisel panen ma Oti ütluste põhjal kirja esmase legendi. Teisel läbimisel loen juba kirjapandud legendi Otile ette. Just teisel läbimisel tuleb legendi palju muutusi, sest katset legendiga sõites näeb juht teed teistmoodi ning katset on võimalik sõita juba lubatud maksimumkiirusega (tavaliselt 80 või 90 km/h). Selle hoo pealt on eriti kruusal päris tükk tegu legendi kinni hoida ja samal ajal kirjutada.
Katsete kirjutamisel on ajalimiidid, kus peame ühe katse stardist teise starti jõudma. Mehhikos sõitsin eelevalt läbi ka kõik ülesõidud, et mul oleks olemas teadmine, kui palju meil reaalselt järgmise katse starti jõudmiseks aega kulub, juhuks, kui ralli ajal peaks autoga midagi juhtuma.
Peale rajaga tutvumist jätkub minu töö hotellis, kus hakkan legendiparandusi ümber kirjutama. Kui õhtul aega veel üle jääb, siis vaatame koos Otiga kõik muudatused videost üle. Seega töötame igat katse kurvi läbi 10-12 korda enne, kui reaalselt sinna võistlustingimustes sõitma saame.
Asfaldirallidel on nii esimese, kui teise läbimise eel vaja teha veel legendi täiendusi info põhjal, mille on Gravel crew (esiauto) meile edastanud. 

Kuidas näeb välja koostöö Gravel crewga (esiauto)?

Kui eelnevatel aastatel jagasid võistlejad ja gravel crew infot telefonitsi, siis sel aastal jätab gravel crew parandustega legendi katse lõpus meeskonnaliikmele, kes siis juba täiendustega legendi mulle katse eelstarti toimetab. Nende jaoks suletakse katse 90 minutit enne esimese võistlusauto starti. Meie esiauto tööd teevad Martin Kangur ja Kuldar Sikk ning oleme sel aastal saanud koostööd teha kahel rallil – Monte ja Korsika. Eks mida rohkem koostööd saame teha, seda paremaks see muutub. Hea koostöö eesmärgiks on see, et näeksime katsete sirgeid, kurve jne.. ühtemoodi.
Kokku on meil ralli ajal liikvel üks originaal ja kaks legendi koopiat. Esimesel läbimisel teeb Kuldar parandused koopiasse ja teisel originaali. Üks koopia on minu käes veel juhuks, kui midagi peaks nende kahe legendiga juhtuma.  Need mehed teevad väga tänuväärset ja rasket tööd, kus tuleb ärgata varahommikul 4-5 ning terve päeva väga tähelepanelik olema.

Ajakirjas Sport juuni numbris ilmunud intervjuu

Selgita palun mõnda Oti legendi terminit, et mida need tähendavad?

Nukk – põhimõtteliselt trampliin ehk, et sa ei näe nö. tee taha,  Flat – põhjagaasiga, Stop – kui on pikalt olnud sirge, et informeerida pilooti, et ees on ohtlikum koht ja peab hoogu maha hakkama võtma, Hea – tähendab, et kurvi diameeter ei muutu, Eri – kurv teeb mingi ebaloogilise nurga sisse.

Kui võrdled nüüd oma päris esimest legendi ja viimast Korsika legendi, siis kui erinevad need on?

Ütleme nii, et areng on olnud silmnähtav, kuid eks see olegi ju loogiline asjade käik. Muutunud on nii kirjutamise stiil kui tehnika. Olen enda jaoks suutnud luua loogilise süsteemi ning õppinud asju kirja panema nii, et suudaksin ralli ajal kogu info kiiresti ning korrektselt piloodile edastada.
Tehnilise poole pealt on üheks viimase aasta suurimaks muutuseks olnud näiteks see, et kui varasemalt kasutasin legendi kirjutamisel harilikku pliiatsit, siis nüüd spetsiaalset tintelpeni.

Rallidel nagu Poola ja Soome on palju hüppeid. Kuidas Sa end autos olles nendeks ette valmistad, sest ega lugemine ei saa ju õhus olles katkeda?

Kaardilugejad vaatavad u. 90% katse läbimise ajast legendi ja 10% auto aknast välja. Kui kruusarallidel on sellised raskemad kohad kaardilugeja jaoks hüpped, siis asfaldi rallidel on selleks faktoriks g-jõud. Kui Ott saab lisaks turvavarustusele ka roolist kinni hoida, siis mind hoiavad vaid rihmad ja asfaldil suruvad need rihmad päris kõvasti rangluudele ja muudavad need võistluse viimaseks päevaks väga hellaks.
Hüpete juures tõesti ei saa õhus olles pausi teha, sest ees on ootamas uued teelõigud. Võib juhtuda, et maandudes kõlab mu hääl veidi teisel toonil, kuid kõige olulisem on, et info saaks edasi antud. Eks kui sa kukud piltlikult autoga teise korruse rõdult alla, siis vist 100% pehmet maandumist oleks patt loota. Aga see kõik käib ralli juurde.

Millised on kaardilugeja spetsiifilised töövahendid?

Osad kaardilugejad kasutavad raja kirjutamisel patja, mis peaks olema amortiseeriva toimega. Mina ei ole aga selles endale abilist leidnud ning seetõttu see minu varustuse hulka ka ei kuulu. Üks kõige olulisem töövahend minu töös on tintelpen, mida on võimalik ka kustutada. See kustub kuumuse tõttu, kui teksti hõõruda. 
Erilised on ka kaustikud, mida legendide kirjutamisel kasutame. Mina kasutan konkreetselt ühe Inglismaa tootja toodangut. Tegijaid on erinevaid, kuid olen juba viimased 10 aastat kasutanud seda konkreetset toodet ning ei vaheta seda põhjusel, et siis saan vajadusel legendis lehti vahetada ning kasutada sama spiraali nende köitmiseks. Selleks, et lehed ei rebeneks, ei tohi need olla liiga õhukesed, samas peab neid olema mugavad keerata.
Kindlasti on kaardilugeja töö juures väga oluliseks elemendiks käekell, sest teatavasti tähendab iga ajaline eksimus ajatrahvi ning spetsiaalne käekell aitab neid vältida. Hommikuti sisestan sinna ülesõidu ja katsete stardi ajad. Samuti võtan sellega katsel aega.

Kuidas sa end füüsiliselt ja vaimselt vormis hoiad?

Kui oled füüsiliselt heas vormis, siis on sul ka vaim terav. Söögi poolelt väga näpuga järge ei aja, kuid kuna meil käib rallidel kaasa Tarmo Tiits, siis eks me ikka Otiga  järgime neid soovitusi, mis ta meile annab. Toidust tuleb ju ainus energia ning kuumadel rallidel on kindlasti väga oluline vedeliku tarbimine. Füüsilises vormis hoian end jõusaali ja squashiga.

Rallidel nagu Mehhiko ja Argentina tuleb mängu kõrgmäestiku õhk. Kuidas see sõitjaid mõjutab?

Katsetel otseselt sellega probleeme olnud pole, kuid kui tegime Mehhikos jõusaali trenni, siis oli küll kohe tunda, et 2000m kõrgusel on ikka hoopis teine õhk ja hingamine.

Kui nüüd selle aasta tulemusi vaadata, siis kuidas ise enda ja Oti koostööd kirjeldaks?

Julgen väita, et meil klapib päris hästi. Meil on nüüd neli rallit sõidetud ning oleme ka väga palju koos testinud. Päris 100% me koostöö veel kindlasti pole, sest ideaalseks saab koostöö ühiste kogemustega ja ajaga. Nelja ralliga on tulnud juba arusaam ja oskus üksteist poolelt sõnalt mõista. See on hea koostöö puhul ülioluline.

Martin saavutas kohe esimesel WRC-ga sõidetud rallil poodiumikoha, kui oli Montes koos Otiga kolmas

Kuidas saad läbi meeskonnakaaslase ja neljakordse MM-võitja Julien Ingrassiaga?

Mina olen temaga võrreldes õpipoisi rollis ja iga info, mis ma talt saan on areng minule. Võib-olla ma vahel küsin liiga palju, kuid üritan seda teha väga delikaatselt. Õnneks on nad mõlemad Sebastieniga (Ogier) väga sõbralikud ja avatud. Ükskõik mida ma küsinud olen, siis olen siiani alati ka vastuse saanud.

Oled tänaseks WRC autol sõitnud kõigile pinnastel (asfalt, lumi, kruus). Milline neist on sinu jaoks olnud lemmik pinnas?

Senistest pinnastest on minu jaoks kõige lahedam ja nauditavam olnud kruus. Kui asfaldil on auto seadistus vale, siis sellega on kiiret sõitu suhteliselt raske teha, kuid kruusal saab seda hea sõiduga kompenseerida.

Kui nüüd hooaega edasi vaadata, siis millised on sinu jaoks mugavad või ebamugavad rallid?


Loodame, et ebamugavad rallid on nüüd selleks hooajaks seljataga ja edasi on puhas nauding. Kindlasti on senise hooaja keerulisem ralli olnud Monte, kus tänu nendele teeoludele on raske mingit mugavust otsida ning lisaks oli seal mulle ka uus kogemus gravel crew´ga koostöö. Kohati oli seda infot väga palju mida töödelda, kuid lõppkokkuvõttes tundub, et saime hakkama. Arvan, et  Argentina, Portugal, Sardiinia, Poola ja Soome saavad kõik lahedad rallid olema, kus head tulemust ja esimest võitu võiks püüda.

Lisaks ralli võidule näitas Martin Sardiinias, et kadunud pole ka judo aegsed kogemused

Tänaseks on meestel karjääri esimene MM-võit käes, mille nad teenisid Sardiinia rallil ning hooaja punktiarvestuses hoiavad eestlased neljandat kohta. 
Eesti autoralli parimale võistluspaarile saab nii rajaääres, kui kodus kaasa elada 27.-30.juulini, kui sõidetakse Soome MM-ralli. 

Tekst ilmus ajakirja Sport juuni numbris. 
Fotod: M-Sport

No comments:

Post a Comment