Wednesday, January 4, 2017

Karjääriredelil järgmise sammu teinud Martin Järveoja realiseerib ühe enda suurima unistuse

2015. aasta aprillis õnnestus mul teha intervjuu Martin Järveojaga, kes alustas toona autorallis oma kümnendat hooaega, kui siia hulka lugeda ka II liiga noorte klassi stardid. Enamuse oma karjäärist on Martin legendi lugenud Karl Kruudale, kuid hooajal 2013. luges ta lisaks Karlile kaarti ka Ott Tänakule, kellega koos sama aasta lõpus Eesti meistrivõistluste klassi N4 meistriks tuldi.
Martini ja Oti teed ristusid ühes autos taas 2016. aasta novembris, kui Walesis toimunud testidel istusid nad koos  Ford Fiesta RS WRC 2017 autosse, millega nad sõidavad üheskoos 2017. aasta autoralli meistrivõistluste kõik 13. etappi.
Detsembri lõpus õnnestus mul Martiniga veidikene vaadata tagasi olnud ajale ning kiigata ka tulevikku. Enne kui asute lugema seda värsket intervjuud, soovitan kõigil huvilistel üle lugeda Martini 2015. aasta vastused, et veel paremini aru miks on see suurealgustähega sportlane täna seal, kus ta on.

Ott Tänaku ja Martin Järveoja Fiesta WRC´17 hakkab kandma võistlusnumbrit 2




Selleks, et jõuaksime tänasesse päeva, siis vaatame korra tagasi paari aasta tagusesse aega. Mäletad, tegin Sinuga pikema intervjuu 2015. aasta aprillis, kus võtsime läbi kogu Sinu senise karjääri. Kas mäletad, mis Sa ütlesid mulle toona vastuseks küsimusele: milline on Sinu lemmik auto millega Sa sõita tahaks?

Mäletan, et piloot, kellega sõita soovisin oli Karl Kruuda. Aga kui ma nüüd päris aus olen, siis auto enam ei meenu.

Uskusid sa ise toona, et vähem, kui kaks aastat hiljem istud sa rallimaailma kõige uuemasse WRC autosse?

Eks mu soovid ja unistused on ju alati selles suunas liikunud. Reaalsuses ma seda kindlasti aga siis veel ei oleks uskunud.

Sinu viimased hooajad on olnud nö lisaks sportlikus mõttes õnnestumistele ka nö uusi kogemusi täis: 2015. hooajale startisid värske isana, 2016. oli uus kogemus kui esindasid DMACK meeskonda ja nüüd 2017. oled WRC autos ja tehasemeeskonnas koos 4.kordsete MM-võitjatega. Kirjelda pisut neid olnud ja tulevat hooaega, mis emotsioonid need sinus tekitanud ja tekitavad?

2015. aasta rallihooaega alustasime Karliga Portugalis, autoks oli Citroen. Kuna olime enne hooaja algust tublisti teste tesinud, suutsime kohe Portugalis ka head kiirust näidata. Edasine hooaeg enam kahjuks nii sujuvalt ei kulgenud. Nii Rally Estonial kui ka Sardiinias katkestasime mootoririkke tõttu, seejärel otsustasime finantsi puudumise tõttu hooajale kriipsu alla tõmmata. 2016. aastal kolm tasuta etappi DMACK meeskonnas oli meile väga suur samm edasi ja ka tunnustus Karli suunas. Karl tõestas ennast minu hinnangul väga hästi ja näitas, kui hea sõitja ta on. Kui mõni rallitiim pakub sulle võimalust ilma kuludeta võistelda, tähendab see automaatselt seda, et sa oled selles maailmas juba midagi saavutanud, silma jäänud ning hinnatud.
Uuest hooajast rääkides, eks see pakkumine oli muidugi ootamatu. Kuna ma olen aga kogu oma senise karjääri tööd teinud selleks, et jõuda WRC klassi, sõita WRC autos ning tehasetiimiga, siis ma ei saa öelda, et see oli mu mõtetes täiesti välistatud visioon. Võib ilmselt öelda, et mu karjäär on kulgenud täiesti loogilist rada mööda – oleme Karliga pika tee tulnud, läbinud kõik nö madalamad astmed enne seda, mis mind nüüd Otiga ees ootab. Loomulikult olen kurb, et minu ja Karli teed ralliradadel nüüd lahku lähevad. Kuid tahaksin siinkohal väljendada enda suurimat tänu Karlile, tema isale ning kogu ME3 rallitiimile. Ilma nendeta ei oleks ma täna kindlasti siin kus ma olen. Meil on kõik need aastad olnud väga kokkuhoidev meeskond. Tean, et nad toetavad mind ja on uhked, et vähemalt üks meeskonnaliige saab oma unistuse nüüd realiseerida. Olen selle kõige eest neile südamest tänulik!

Möödunud hooajal ma tean, et Karl oli Otile ja Raigole tegemas Weather crew tööd, kas ka Sina olid selles ametis? Kui ja, siis palun kirjelda mis oli Teie roll?

Jah, ka mina olin koos Karliga seal ametis. Weather crew saab olla igal rehvitootjal, aga kuna Ott oli ainukene DMACK WRC sõitja, siis me tegimegi tööd vaid Oti heaks. Kui teistel oli Michelini üldinfo, siis meie saime oma info otse Otile suunata. Kõige tähtsam selles töös oli see, et me pidime hommikul vara kõik esimese ringi katsed läbi sõitma enne kui Ott ja Raigo hooldusalast välja sõitsid. Ikka selleks, et saaksime neile kõige värskema info edastada teeolude jms kohta. Päris tihti pidime ärkama 3 ajal öösel ja päevad olid ligi 20 tunnised. Kuid ühise eesmärgi nimel me seda kõike ju tegime, seega ei olnud üldse probleemi ja oli väga arendav ja põnev periood.

Jõuame nüüd uude hooaega, kus alustad Ott Tänaku kaardilugejana M-Sport meeskonna põhisõitjana. Kui intervjueerisin Raigot, siis ta ütles, et ta teavitas Otti oma soovist isiklikel põhjustel loobuda peale Austraalia rallit. Millal Sinule see pakkumine jõudis ning kui kaua aega vajasid, et jah sõna öelda?

Olin kunagi Otile maininud, et kui mõnel testil saaks tema kõrval enesearendamise eesmärgil istuda, siis oleksin väga huvitatud. Novembris kutsuski Ott mind Walesi testidele, kui siin Eestis oli samal ajal hooaja lõpetamine. Läksin sinna teadmises, et saan lihtsalt kogemuse võrra rikkamaks. Pärast Oti pakkumist vastasin talle vist viivitamatult jaatavalt. Samas andsin endale ka aru, et selle pakkumisega kaasneb ka väga suur vastutus ja tohutu töö. Kuid see on elukutse, mille olen endale valinud ja mida teen suure pühendumisega. Seetõttu ootan uut väljakutset suure huviga ja annan endast absoluutse parima, et minu ja Oti koostöö sujuks.

Kuidas Su pere sellesse teatesse suhtus?

Mu lähedased teavad, kui palju ma selle nimel olen vaeva näinud ning sellest unistanud ning nad mõistavad, milline võimalus see minu jaoks on. Kiirkorras tuli teha küll mõningad muudatused meie senises elukorralduses, kuna pean palju kodust eemal olema. Samas ma tean, et kodune tugi on 100%-line ning nad elavad mulle väga kaasa ja on minu suurimad fännid.

Ott ja Martin testil Walesis

Kui palju olete tänaseks uue Fiesta WRC ga testikilomeetreid läbinud?

Oleme tänaseks teinud ühe testi Walesis ja ühe Rootsis, kus olime kaks pikka päeva ja läbisime u. 400 kilomeetrit.

Oli Sul enne Walesi testi ka varasem WRC kogemus?

2013. aasta Saaremaa ralli eel pidi Georg Gross oma autot korra testima, et kas kõik toimib, kuid tal ei olnud endal seda aega teha ning Ott kutsus siis mind kõrvale. Seega mu eelnev kogemus WRC autos on u 2 minuti pikkune.

Otiga sõitmine pole Sinu jaoks midagi uut. Osalesite 2013. aastal koos Eesti meistrivõistlustel, kus tulite koos N-rühma meistriteks. Seega koostöös ei tohiks midagi väga uut olla, või siiski?

Täiesti pimedasse tuppa ma tõesti Otiga koostöö mõttes ei astu. Aga eks Karli ja Oti legendi nüansid on erinevad ning sellega peab veidi harjuma. Rootsi testil esimesel päeval tundsin, et saan küll hakkama, aga ei tunne end veel kõige mugavamalt. Kuid teisel päeval oli kõik juba oluliselt mõnusam ning sain ka ise juba enda tööd nautida. Eks nüüd kui veel enne Montet testime, siis saame kindlasti juba mõnusasse rütmi.

Kui palju erinevad Karli ja Oti legendind ning mille poolest peamiselt? Ja kuidas on tempo vahe R5  ja WRC-s kaarti lugeda?

Eks see suures plaanis on üsna sama, aga just kurvi iseloomustavaid sõnu on Oti legendis rohkem.
Kui Sa oled 10 aastat ühe sõitja tingmärkide järgi lugenud, siis on igati mõistatav, et see ümberlülitumine päris nipsust kohe ei käi. Harjumiseks kulub ilmselt veidi aega, kuid ma ei näe selles enda jaoks probleemi.
Kui R5 autos oli legendis 100m lugemise järel väikene pausi koht, siis selles uues WRC autos läheb see hetk nii kiirelt, et seda ei oskagi sõnadega kirjeldada. Uue auto võimekus on uskumatu – see millist kiirust see auto arendab ja kuidas Ott seda kõike kontrollib on vägagi nauditav. Tunne selles uues WRC-s istuda ja oma tööd teha on väga vinge.

Kui Raigo istus Oti kõrvale peaaegu, et 0 MM-ralli kogemusega, siis Sul on JWRC, SWRC ja WRC2 sarjade peale kokku 37 starti. Kui palju see eelnev kogemus lisa enesekindlust hooaja eel annab?

Usun, et nendest eelnevatest startidest on olnud väga palju kasu ja kindlasti lisab see enesekindlust juurde. Kui võtta ainult kaardilugemise seisukohalt, siis selles tunnen ma end enesekindlalt, kuid kindlasti tulevad nüüd mängu paljud nüansid, millele peab veel rohkem tähelepanu pöörama, näiteks koostöö Gravel crewga.

Tänavusel hooajal sõidetakse kokku 13 MM-rallit, millest Sul puudub kogemus neljal. Monte, Korsika, Argentina ja Austraalia. Kas sellisteks rallideks, millel Sa pole kunagi osalenud valmistud Sa ka kuidagi teisiti kui nendel, millel juba oled?

Kindlasti. Monteks olen nüüd valmistunud vaadates väga palju Oti ja Raigo sisevideosid. Videod annavad hästi aimu sellest, et millised on sealsed teed ning kuidas võib ilmastik ja teepinnas muutuda. Korsika osas on mul olemas kogemus 2016. aastast, kui Karliga seal weather crew töö raames saime kõik katsed päris mitu korda läbi sõita, seega on need katsed päris tuttavad. Argentina ja Austraalia on küll võõrad, aga ma usun, et ka nende eel saab videotega tutvust teha ning ei tohiks probleeme tekkida.

Kohe hooaja avastardina ootab Sind legendaarne Monte. Kui palju Sul on aukartust sellise klassiku ees?

Eks Monte saab kohe hea proovikivi olema igas mõttes, sest saan lisaks uuele rallile kohe ka esimese gravel crew  kogemuse. Eks see saab heaks katsumuseks oleme meile mõlemale Otiga ja kui Monte finišisse jõuame, siis saab juba järgnevatel rallidel oluliselt lihtsam olema.

Tean, et Su lemmik ralli on Portugal, mida sõidetakse mais, kuid millist rallit Sa ise sel aastal kõige rohkem ootad?

Julgen väita, et nö „kodurallid“ Poola ja Soome saavad kindlasti olema emotsionaalselt teistsugusemad, sest seal on läbi aastate olnud alati väga palju Eesti rallifänne kohal omadele kaasa elamas. Arvata on, et ka sel aastal on nendele mõlemale tulemas palju eestlaseid kasvõi juba seetõttu, et Ott on neil rallidel ka varasematel aastatel näidanud väga head, kiiret ja nauditavad sõitu.

Mäletan toonases intervjuus ütlesid mulle, et Sa sooviksid kunagi sõita Uus-Meremaal. Väidetavalt on Uus-Meremaa sel aastal MM-kandidaatralli ning peaks 2018 taas olema MM-kalendris, seega kuidas tundub, kas see unistus on juba üsnagi käega katsutav või mis?

Uus-Meremaad olen tõesti videodest juba aastaid vaadanud ning kindlasti oleks seal väga nauditav sõita.

Kui hooaja kalendrit vaadata, siis Teil on Otiga täpselt paus siis, kui sõidetakse 50. Saaremaa ralli. Tean, et hetkel pole veel teada, kas Teil õnnestub ka sinna tulla, kuid kui väga Sa ise tahaks sellisel rallil osaleda?

Tean, et Ott ja Raigo tahtsid ka sel aastal osaleda, kuid kiire ajagraafiku tõttu nad siiski sinna ei jõudnud. Aga kui nüüd meenutada, et 2013. hooajal jäime me koos Otiga napilt Saaremaa ralli võidust ilma, siis võiks ju uuesti proovida küll, kuid see eeldaks kindlasti ka head autot. Liigume aga ralli korraga ning eks tulevik näitab.

Sõidate sel aastal ühes meeskonnas koos neljakordsete maailmameistritega, kui palju neid varasemast tunned ja on üldse kokkupuuteid? Ning mida ootad eelkõige neilt kui meeskonnakaaslastelt?

Ogieri jaoks ma usun, et on mu nägu tuttav, sest oleme mitmeid kordi kokku puutunud ning nagu Sa tead, siis ralliseltskond hoiab kokku. Kindlasti on meil Ogier-Ingrassialt väga palju õppida. Ootan huviga, et näha kuidas nad töötavad ja proovin leida ka enda jaoks nüanse, mis mis meile kasulikud võiksid olla. Kindlasti saab uus hooaeg olema väga põnev.

Kuidas Malcolm suhtus sellesse, et sinust saab Oti uus kaardilugeja?

Malcolm ütles ka meedias, et ta usaldab ja austab Oti otsust.

Kuna ma tean, et Sa oled hingelt sportlane suure algustähega, siis millised on Sinu ootused ja eesmärgid endale esimeseks täishooajaks WRC sarjas?

Ma tean, et Ott on väga talendiks sõitja, sest ma nägin seda juba 2013. aastal, et tal on kõik eeldused olemas, et võidelda rallidel võitude eest. Minu eesmärgiks on teha enda tööd nii hästi kui vähegi võimalik ja anda endast kõik selle nimel, et suudaksime ühiselt kõrgete kohtade eest võidelda.

Kuna Sa tead mind ka kui suurt mudelifänni, kes käib alati ka autogramme nendele sinult koguma,  siis ma ei saa jätta ka küsimata seda, et kas 2017 hooaja WRC mudeli tellimisel arvestan ka Sinuga? Palju Sul endal on Karliga koos sõidetud autode mudeleid?

Kindel see, et pane mind uue mudeli osas juba kirja. Karliga sõidetud mudeleid peaks mul endal olema neli. Aga kuna ma tean, et Sul on meie mudeleid üle kümne, nii et kui mul kunagi peaks tekkima soov neid juurde soetada, siis pöördun Sinu poole.

Olen ka teistelt sõitjatelt ja kaardilugejatelt küsinud ja küsin ka sinult, et kui palju oled kuulnud või käinud lugemas minu poolt kirjutatavad Rallihullu sõidupäeviku blogi ning kas Sinu arvates on selline blogi vajalik?

Loomulikult käin su blogi aegajalt lugemas. Eestis on vähe neid, kes ralliteemadel aktiivselt ja sisukaid teemapüstitusi teevad. Seega au ja kiitus sulle – jätka head tööd ka tulevikus.

Tahaksid midagi lõpetuseks öelda Eesti rallifännidele?

Fännidele sooviks öelda, et nende tugi ja kaasaelamine on meie töös väga olulised. Eesti lippude lehvides on suurepärane tunne rallit sõita. Loodan teid kõiki tuleval hooajal vähemalt Eestile lähematel rallidel (Soome, Rootsi, Poola) kohata.



Foto: M-Sport, Martin Järveoja

No comments:

Post a Comment