Sunday, July 31, 2016

Soome MM-ralli võitsid Kris Meeke – Paul Nagle. Tänak ja Kruuda katkestasid

Soome MM-ralli jätkus pühapäeva hommikul, kui võistlejaid ootas ees kaks korduvkatset, mida viimati Soome MM-rallil oli sõidetud 90ndatel. Viimasele 33,96 katsekilomeetrile startisid liidritena Kris Meeke – Paul Nagle (Citroën DS3 WRC), kelle edu Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (VW Polo R WRC) ees oli 41 sekundit ning meeskonnakaaslaste Craig Breen – Scott Martin (Citroën DS3 WRC) ees +01:43.0.

Soome MM-ralli 2016 TOP3

Ott Tänak – Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) alustasid viimast võistluspäeva neljandalt kohalt ning neid lahutas viimasest poodiumikohast vaid 9,1 sekundit.
Päeva alustati 6,83km pikkuse Lempää kiiruskatsega, mille võitis Tänak, kes Breeniga vähendas vahet 4,3 sekundi võrra ning nüüd oli iirlase ja eestlase vahe kolm katset enne lõppu 4,8 sekundit.
Katse teise aja said Hayden Paddon – John Kennard (Hyundai i20 WRC´16) (+1,7) ning kolmas oli Latvala (+2,1).
Järgnevana ootas võistlejaid 10,15km pikkune Oittila kiiruskatse, mis tõi kahjuks mitte rõõmustavaid uudiseid Eesti rallifännidele. Katse 3,5 km peal sõitsid Tänak – Mõlder ühe vasakkurvi natukene laiaks ning kuna täpselt seal kohas oli üks väga suur kivi, siis tabasid nad seda auto tagaosaga ning eestlaste sõit oligi selleks korraks sõidetud. Õnneks oli meeste endiga kõik korras, mis siiski peamine.


Katse võidu võtsid Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC´16), kes edestasid 1,3 sekundiga Paddonit ning 3,5 sekundiga Latvalat.
Peale hoolduspausi sõidetud Lempää korduvkatse võitis Breen, kes edestas vaid 0,1 sekundiga Paddonit ning 0,6 sekundiga Latvalat. Võistluse viimase katse, mis oli ka Soome MM-ralli punktikatseks võitis Neuville, kellele järgnesid Paddon (+1,1) ja Latvala (+1,5).
Kui Oittila kiiruskatse esimesel läbimisel jäid rajaäärde Tänak – Mõlder, siis katse teisel läbimisel katkestasid ralli Karl Kruuda – Martin Järveoja (Ford Fiesta R5). WRC2 klassis viiendat kohta hoidnud eestlased sõitsid 600m peale katse starti kurvis olnud heinapalli vastu ning kahjuks olid masina vigastused kokkupõrkest nii suured, et edasi sõita polnud võimalik. Õnneks oli meeste endiga kõik ok.

VIDEO: Kruuda - Järveoja SS24 off

Soome MM-ralli võitsid  Citroëni sõitjad Kris Meeke – Paul Nagle, kellele see oli hooaja teiseks ja karjääri kolmandaks MM-võiduks. Meeke sõitis üle ka Soome MM-ralli kiiruserekordi. Meeke nädalavahetuse keskmine kiirus oli 126.6 km/h, mis on 1.2 km/h kiirem Latvala möödunud aastasest rekordist. WRC rekorditeraamatus on nüüd TOP10 kõige kiirema ralli tulemustest koguni 9 sõidetud Soomes.
Ralli lõpetasid teisena Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila, kes kaotasid lõpuks Citroëni sõitjatele 29,1 sekundiga. Kolmandad olid üllatusmehed Craig Breen – Scott Martin, kes tõid prantsuse autotootjale lisaks võidule ka viimase poodiumikoha. Breenist vaid 4,6 sekundi kaugusele jäid Neuville - Gilsoul, kellest omakorda vaid 2,3 sekundi kaugusel olid Paddon - Kennard.

WRC2 klassis võtsid võidu Esapekka Lappi – Janne Ferm (Škoda Fabia R5), kelle edu kaasmaalaste Teemu Suninen – Mikko Markkula (Škoda Fabia R5) ees oli 41,7 sekundit. Kassi kolmanda koha said Elfyn Evans – Craig Parry (Ford Fiesta R5) (+02:01,8). Sarnaselt Kruuda – Järveojale katkestasid ralli viimasel katsel Pontus Tidemand – Jonas Andersson (Škoda Fabia R5), kes enne väljasõitu hoidsid klassi kolmandat kohta ning teisest kohast mida mehed püüdma läksid lahutas neid vaid 3,8 sekundit.

Soome MM-ralli lõppjärjestus:

1.Meeke / Nagle Citroën DS3 WRC 02:38.05.8
2.Latvala / Anttila Volkswagen Polo R WRC +0:29.1
3.Breen / Martin Citroën DS3 WRC +01:41.3
4.Neuville / Gilsoul Hyundai i20 WRC '16 +01:45.9
5.Paddon / Kennard Hyundai i20 WRC '16 +01:48.2
6. Østberg / Fløene Ford Fiesta RS WRC +02:04.6
7.Mikkelsen / Jæger Volkswagen Polo R WRC +02:22.4
8.Lappi / Ferm  Škoda Fabia R5 +04:53.8
9.Abbring / Marshall Hyundai i20 WRC´16 +05:22,4
10.Suninen / Markkula Škoda Fabia R5  +05:35.5

Sõitjate punktitabel peale Soome MM-rallit:

1) Ogier 143, 2) Mikkelsen 98, 3) Latvala 87, 4) Paddon 84, 5) Neuville 76, 6) Ostberg 70, 7) Sordo 68, 8) Tänak 52, 9) Meeke 51, 10) Breen 25

Tootjate punktitabel peale Soome MM-rallit:

1. Volkswagen Motorsport: 227, 2. Hyundai Motorsport: 168, 3. M-Sport: 112, 4. Volkswagen Motorsport II: 109, 5. Hyundai Motorsport N: 86, 6. DMACK: 58, 7. Jipocar Czech National Team: 18, 8. Yazeed Racing: 4


Ott Tänak ja Raigo Mõlder näitasid kogu rallimaailmale, et Poolas näidatud kiirus polnud juhuslik

Kuigi rallijumal seekord Ott Tänakut ja Raigo Mõlderit ei soosinud, siis võtan juba teist korda järjest meie meeste ees mütsi maha ning teen suure kummarduse. Lisaks tänan neid suurepärase ja põneva nädalavahetuse eest, sest hoolimata tagasilöökidest ronisid eestlased alati tippu tagasi.
Tänak alustas rallit katsevõiduga ning oli ainus mees, kes esimesel võistluspäeval hilisema ralli võitja Kris Meeke tempos püsis. Korras autoga võttis eestlane päeva jooksul kokku kolm kiiruskatsevõitu ning oli kolmel katsel veel TOP3. Kahjuks ei lubanud vedrustuse ja rehvi purunemine eestlasel päeva lõpuks olla kõrgemal, kui kaheksandal kohal. 

Tänak - Mõlder näitasid ka Soomes, et esimene MM-võit pole enam mägede taga

Seega tuli plaan ümber teha ning kuna võit oli nüüd juba püüdmatus kauguses, siis oli siiski väga reaalne püüda poodiumikohta ning seda Tänak kohe ka laupäeva hommikul püüdma asus. Päeva kaheksast katsest võitis eestlane ühe ning oli kolmel korral taaskord TOP3. Kahjuks ei pääsenud eestlane ka laupäeval tehnilistest probleemidest (pidurid) ning rehvipurunemisest, kuid sellest hoolimata näitas Tänak sisu ning tõusis kõigi takistuste kiuste päeva lõpuks neljandale kohale, olles poodiumi viimasest kohast vaid 9,1 sekundi kaugusel.
Viimast võistluspäeva alustas eestlane kõige paremini ning võttis nädalavahetuse kuuenda kiiruskatsevõidu ning andis endast maksimumi ka järgneval, kuid seekord ei olnud veel eestlase kord Soome MM-ralli poodiumile tõusta.
Sellest hoolimata näitasid Ott ja Raigo taaskord, kui motiveeritud ning kui professionaalsed nad on. Mehed olid taaskord enne rallit teinud ära meeletu eeltöö, mis ka seekord edu tõi, kui vaid see masin oleks natukenegi paremini koos rehvidega vastu pidanud. Siiski saab weekendist kaasa võtta tulevikuks vaid ainult positiivset, sest hoolimata sellest, et ralli finišisse ei jõutud ning punktitabelisse kanti eestlaste nime taha ümmargune 0, näitasid mehed taaskord, et kombinatsiooniga Ford ja DMACK on võimalik kruusal rallivõidu nimel heidelda. Olgu siinkohal ka ära mainitud, et M-Spordi esi võistluspaari Mads Østbergi - Ola Fløenet, kellel kahepeale ette näidata 19 Soome MM-starti edestati katkestamise hetkel 16,7 sekundiga. Tuletan siinkohal meelde, et eelnevatel päevadel oli  eestlastel purunenud kaks rehvi, purunenud vedrustus ning Ouninpohja katsel olnud probleeme piduritega. Ilma nende probleemideta oleks see vahe olnud DMACK ja M-Sport sõitjate vahel kalender!
Ralli lõpuni sõitnud Østbergi nimele jäi vaid üks kiiruskatse võit ning järgmisena parem tulemus oli katse neljas aeg. Üsna kahvatu esitlus mehe poolt kes on M-Sport esisõitja ja kes kasutab Michelin rehve, või mis? 

Igatahes veelkord tänud Ott ja Raigo selle põneva ja tõelist vaatemängu ja pikki hüppeid  pakkunud nädalavahetuse eest ja nii nagu ma ka kirjutasin peale Poola MM-rallit, et küll need teie võidud ka tulevad ja juba varem, kui te oskate oodata. Võtke näiteks kasvõi Kris Meeke ja Paul Nagle. Kus need mehed paar aastat tagasi olid ja kus nad on nüüd?
Suured tänud ka Karlile ja Martinile, keda loodame sel aastal kindlasti veel MM-radadel näha, sest mehed näitasid, et kuigi aastane võistluspaus on oma jälje jätnud, siis kiirus on meestel endiselt olemas ning kindlasti on neid veel vara MM-raalikaardilt maha kanda. Usun, et sama arvab ka DMACK meeskonna juhtkond ning eestlased saavad sel aastal veel paar võimalust ning miks mitte ka kogu järgenvaks hooajaks igati väljateenitud koha.

Järgmine MM-ralli sõidetakse kolme nädala pärast Saksamaal, kui ees ootab hooaja esimene asfaldiralli.


Foto: RedBull Contect Pool; DMACK; Twitter

Saturday, July 30, 2016

Tänak – Mõlder püsivad hoolimata tehnilistele probleemidele endiselt poodiumikursil

Soome MM-ralli jätkus laupäeval kaheksa kiiruskatsega, millel kogupikkust 150,48km.
Ralli pikimat võistluspäeva alustasid liidrina Kris Meeke – Paul Nagle (Citroën DS3 WRC), kelle edu Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (VW Polo R WRC) ees oli 18,1 ning Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC´16) ees 44,3 sekundit.
Ott Tänak- Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) võitsid reedesel võistluspäeval küll kolm kiiruskatset, kuid probleemid masina vedrustusega ning purunenud rehv ei lubanud enamat absoluutarvestuse kaheksandast kohast. Citroëni sõitjatele kaotasid eestlased 01:14,4.

Tänak - Mõlder jätkavad hoolimata probleemidele endiselt heitlus poodiumi koha nimel

Laupäeva hommikuseks „äratuskellaks“ tuli sõitjatel läbida legendaarne 33km pikkune Ouninpohja kiiruskatse, mis sel aastal sõideti vastupidises suunas. Viimati sõideti katset sedapidi aastal 1994.  
Kõige paremini oli hommikul ärganud Meeke, kes sõitis Ouninpohja katsele sellised põhjad, millele ei suutnud keegi isegi ligilähedaselt vastata. Nagu ütles peale katse lõppu WRC raadio kommentaator Colin Clark, et hetk tagasi kirjutati just Ouninpohja katsel teos Meekeneni legend.
Britt võitis katsel teist aega näidanud Latvalat koguni 13,4 sekundiga, mis oli 0,41 sekundit iga Ouninpohja katse kilomeetri kohta. Hommikusel katsel vahet vähendada lootnud Latvala andis konkurendile hoopis palju sekundeid ära ning nüüd oli Citroëni ja VW sõitja vahe 31,5 sekundit.
Katse kolmanda aja sõitis välja Tänak, kes kaotas Meekele 15,5 sekundit. Eestlane kurtis katse lõpus, et auto piduritega ei ole kõik korras ning see ei ole just katse, kus tahaks ilma piduriteta sõita.
Väljasõidu tagajärjel katkestas Ouninpohja katsel ralli erasõitja Lorenzo Bertelli (Ford Fiesta RS WRC), kes koos kaardilugeja Simone Scattoliniga viidi haiglasse kontrolli, kus nad õige pea kodusele ravile lasti.
Kuna avarii tõttu katse peatati, siis kõik peale Bertellit startinud sõitjad said kirja nominaalse katseaja ning läbisid selle tavakiirusel.
Järgeva katsena sõideti 23,50km pikkune Päijälä kiiruskatse, mille võitis Tänak. Eestlane edestas 0,4 sekundiga ralli liidrit Meeke ning 3,6 sekundiga Latvalat. Absoluutarvestuses tõusis Tänak viiendale kohale ning viimasest poodiumikohast lahutas teda nüüd vaid 10,7 sekundit.
Katsel katkestasid suurel kiirusel toimunud väljasõidu tõttu M-Sport sõitjad Eric Camilli – Benjamin Veillas (Ford Fiesta RS WRC), kes õnneks ise vigastada ei saanud ning astusid omal jalal väga muljuda saanud masinast välja.
Päeva kolmanda katsena ootas sõitjaid ja fänne ees 14,51km pikkune Pihlajakoski kiiruskatse.
Päeva teise katsevõidu võttis Meeke. Katse teise aja sõitsid välja Sébastien Ogier - Julien Ingrassia (VW Polo R WRC) (+0,5), kellel oli eelneval katsel probleeme piduritega ning kes startisid katsele  seitsmenda masinana. Katse kolmas oli Latvala, kes andis Meekele veel ära 2,4 sekundit.
Kui eelmise katse Tänak võitis ning tundus, et raske töö on end ära tasumas ning kohe-kohe on eestlane tagasi poodiumikohal, siis kahjuks purunes katsel eestlase Ford Fiesta WRC-l parem tagumine rehv ning eestlane jõudis katse lõppu veljel 18,8 sekundilise kaotusega. Absoluutarvestuses kukkus DMACK meeskonna sõitja tagasi kaheksandale kohale (+01:48,3). Enne hoolduspausi sõidetud lühikese Saalahti kiiruskatse võit läks jagamisele Ogieri ja Mads  Østbergi (Ford Fiesta RS WRC) vahel. Laupäeva esimese TOP3 katseaja sõitis välja Neuville, kes üldarvestuses jätkas neljandana.
Lõunasele hoolduspausile tuli liidrina Meeke, kelle edu Latvala ees oli 36,4 ja meeskonnakaaslase Craig Breeni (Citroën DS3 WRC) ees +01:22,7.
Peale hoolduspausi ootas võistlejaid ees Ouninpohja korduvläbimine, mille võitis taas Meeke, kes seekord edestas Latvalat 5,8 sekundiga. Katse kolmas oli Ogier, kes jäi britile alla 6,4 sekundiga.
Tänak – Mõlder näitasid katsel neljandat aega kaotades Meeke – Naglele 7,6 sekundiga. Absoluutarvestuses tõusid eestlased koha võrra ja möödusid VW sõitjast Andreas Mikkelsenist.
Järgnevana sõidetud Päijälä korduvkatse võit läks liider Meekele, kes võitis Latvalat vaid 0,1 sekundiga. Katse kolmas oli Tänak (+1,1), kes suurepärase katseajaga tõusis absoluutarvestuses taas neljandale kohale (+01:56,6). Kolmandal kohal jätkanud Breenist lahutas eestlast nüüd 11,7 sekundit, kuid temast vaid 2,4 ja 3,2 sekundi kaugusel oli Hyundai duo Neuville, Paddon.
„Tegin vale rehvivaliku, sest arvasime, et katse on palju märjem, kui see reaalselt oli. Igatahes nüüd pole meil muud teha, kui jätkata surumist,“ sõnas eestlane peale neljandaks tõusmist.
Päeva eelviimase katsena sõideti Pihlajakoski kiiruskatse teine läbimine, mille võidu võttis Ogier, kellele see oli nädalavahetuse esimeseks katsevõiduks. Vaid 0,2 sekundiga kaotas prantslasele Tänak, kes absoluutarvestuse kolmanda koha heitluses edestas Breeni 2,8 sekundiga. Iirlase ja eestlase vahe oli nüüd 8,9 sekundit. Katse kolmanda aja sai Latvala, kes võttis ralli liider Meekelt tagasi 1,1 sekundit. Pika võistluspäeva viimase katsena sõideti 4,23 km pikkune Saalahti korduvkatse, mille võitis Ogier. Katse teine oli 1,1 sekundilise kaotusega Neuville ning katse kolmanda aja sõitis välja Breene (+1,7). Tänak oli päeva viimasel katsel neljas (+1,9).
Peale 20 sõidetud kiiruskatset jätkavad Soome MM-rallil liidrina suurepärase võistluspäeva teinud Kris Meeke – Paul Nagle, kelle edu Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila ees on 41 sekundit ning Craig Breen – Scott Martin ees +01:43,0. Neljandat kohta hoiavad enne viimast võistluspäeva Ott Tänak – Raigo Mõlder, keda lahutab poodiumi viimasest kohast 9,1 sekundit.

„Kindlasti anname homme oma parima, et Breenilt kolmas koht endale saada. Rallit on veel järel küll vaid veidi üle 30km, mis pole siin kiiretel teedel nii lihtne, kuid me surume kindlasti kuni lõpuni. Ilma probleemideta oleksime juba praegu poodiumikohal, kuid mis teha, peame võtma selle, mis meile antakse,“ võttis Tänak laupäevase võistluspäeva kokku.

VIDEO: SS11-15 highlights 
VIDEO: SS16-19 highlights

Kruuda – Järveoja hea võistluspäeva rikkus legendi viga

WRC2 klassi arvestuses alustasid laupäevast võistluspäeva oma klassi neljandalt kohalt Karl Kruuda – Martin Järveoja (Ford Fiesta R5), kes klassi liidritele Esapekka Lappi – Janne Fermile (Škoda Fabia R5) kaotasid peale reedest võistluspäeva +01:19,6. Tänu Lorenzo Bertelli õnnetusele ja Ouninpohja katse peatamisele said kõik WRC2 klassi sõitjad päeva avakatselt kirja nominaalse katseaja.

Kruuda - Järveoja jätkavad WRC2 arvestuse viiendal kohal

Esimesel võistlustempos sõidetud katsel näitasid Kruuda – Järveoja neljandat aega, kaotades katse võitnud Elfyn Evans – Craig Parryle (Ford Fiesta R5) 10,6 sekundiga. Ka järgneva katse võitis Evans, kellele katsel kolmanda aja saanud Kruuda kaotas 4,1 sekundiga. Enne hoolduspausi sõidetud Saalahti katse võitis Pontus Tidemand (Škoda Fabia R5), kellele katsel viienda aja saanud Kruuda kaotas 3,2 sekundiga. Hoolduspausile tuldi Lappi juhtimisel, kellest 42,6 sekundi kaugusele jäi kaasmaalane Teemu Suninen (Škoda Fabia R5). Soomlasest vaid 6,1 sekundi kaugusel jätkas rootslane Tidemand. Kruuda saabus lõunasele hoolduspausile WRC2 arvestuse neljandal kohal +01:23,2.
Peale hoolduspausi sõidetud Ouninpohja korduvläbimise võitis Lappi. Kahjuks sõitis katsel legendi vea tõttu rajaäärsesse kraavi Kruuda, kellel kulus taas rajale tagasi saamiseks ligi kaks minutit. WRC2 klassi arvestuses kukkus eestlane kuuendale kohale (+03:15,4).
Järgneval katsel oli Kruuda taas löögihoos ning lõpetas katse viiendal kohal. Katse võitnud Suninenile kaotas eestlane 10 sekundiga. Absoluutarvestuses möödus Kruuda Henning Solbergist ning oli nüüd WRC2 klassi viiendal kohal. Päeva eelviimaselt katselt sai Kruuda kirja viienda aja (+6,4), kes jätkas samal kohal ka WRC2 klassi üldarvestuses.
Päeva viimaselt katselt said Kruuda – Järveoja kirja viienda aja, kaotades katse võitnud Tidemandile 3,3 sekundiga.
WRC2 arvestuses juhivad koduteedel sõitvad Esapekka Lappi – Janne Ferm. Klassi teised on Teemu Suninen – Mikko Markkula, kes kaotavad kaasmaalastele 46,9 sekundiga. Škodade kolmikjuhtimist jätkavad Pontus Tidemand – Jonas Andersson, kes kaotavad liidritele 58 sekundiga.
Karl Kruuda – Martin Järveoja jätkavad peale laupäevast võistluspäeva WRC2 arvestuse viiendal kohal.Lappi – Fermist jäävad eestlased maha +03:30,2

„Hoolimata väikesest sõiduveast, saame vähemalt öelda, et meie katseajad on positiivsed ning kiirus hea. Esikolmiku tempos ei suuda ma hetkel veel püsida, sest aastane võistluspaus on ikka jälje jätnud, kuid ma teen palju tööd, et taas tipus olla,“ võttis Kruuda Soome MM-ralli pikima võistluspäeva kokku.

Soome MM-ralli jätkub pühapäeval nelja kiiruskatsega, mille kogupikkuseks vaid 33,96km.
Viimase võistluspäeva kahte korduvkatset sõideti Soome MM-rallil viimati 90ndatel, mis tähendab, et need on kõigile võistlejatele uued. Ralli punktikatse on 10,15km pikkune SS24 Oittila 2.
Soome MM-ralli 2016 võitjad peaks Jyvaskyläs, Paviljonkis asuvale poodiumile sõitma 15:00.  

Soome MM-ralli järjestus peale SS20:

1.Meeke / Nagle Citroën DS3 WRC 02:22:00.8
2.Latvala / Anttila Volkswagen Polo R WRC +0:41.0
3.Breen / Martin Citroën DS3 WRC +01:45.4
4.Tänak / Mõlder Ford Fiesta RS WRC +01:54.5
5.Neuville / Gilsoul Hyundai i20 WRC '16 +02:00.9
6.Paddon / Kennard Hyundai i20 WRC '16 +02:03.6
7. Østberg / Fløene Ford Fiesta RS WRC +02:06.0
8.Mikkelsen / Jæger Volkswagen Polo R WRC +02:24.0
9.Lappi / Ferm  Škoda Fabia R5 +04:23.6
10.Suninen / Markkula Škoda Fabia R5  +05:10.5

14.Kruuda / Järveoja Ford Fiesta R5 +07:53,8


Fotod: DMACK, eWRC
Kolm katsevõitu võtnud Tänak – Mõlderi reedese päeva rikkusid tehnilised probleemid

Ülimalt põnev autoralli MM-hooaeg, kus seni sõidetud seitsemest etapist on võidu võtnud koguni kuus erinevat sõitjat ja kolm autotootjat, sai jätku neljapäeva õhtul Soomes, Jyväskyläs. Avakatsena sõideti 2,31km pikkune Harju linnakatse, mille võit läks jagamisele samade võistluspaaride vahel, kes jagasid enamus katsevõite ka eelmisel MM-rallil Poolas. Katse identse aja sõitsid välja Ott Tänak – Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) ja Andreas Mikkelsen - Anders Jæger (VW Polo R WRC).
Õige heitlus Soome ralli võidu nimel sai aga alguse reede varahommikul ning võistlejaid ootas pika päeva jooksul ees 11 kiiruskatset ja 149,16 katsekilomeetrit.

Air Tänak Soome MM-ralli järjekordsel hüppel
Esimese pika võistluspäeva avakatselt, milleks oli Mökkiperä (13,84km), said parima aja Citroëni sõitjad Kris Meeke – Paul Nagle (Citroën DS3 WRC). Katse teist aega näitasid Soome fännide lemmikud Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (VW Polo R WRC), kes kaotasid prantsuse autotootja sõitjatele 2 sekundiga. Soomlastest omakorda vaid 0,9 sekundi kaugusele jäid Tänak – Mõlder, kes absoluutarvestuses kukkusid nüüd 1 sekundiga Meeke – Nagle järel teiseks. Just neid kolme võistluspaari olid rallifännid enne rallit enim ennustanud tänavuse Soome MM-ralli TOP3.
Järgnevana ootas võistlejaid ees lühike 7,07km pikkune Halinen kiiruskatse, mille võidu võttis 0,2 sekundilise eduga Meeke ees Latvala. Tänak näitas taas head kiirust ning oli katse kolmas, kaotades soomlasele 0,6 sekundiga. Peale kolme katset hoidis endiselt liidrikohta Meeke, kuid Tänak kaotas talle vaid 1,4 ja Latvala 2 sekundiga.
Järgnevana ootas võistlejaid ees päeva pikim katse Jukojärvi, millel pikkust 21,24km. Soome MM-ralli nädalavahetuse teise katsevõidu võttis Tänak, kes edestas 0,7 sekundiga Meeke ning sama minimaalne oli kahe sõitja vahe ka absoluutarvestuses. Katse kolmanda aja sõitis välja Mikkelsen, kuid tema kaotas eestlasele juba 8 sekundiga. Enne katset kolmandat kohta hoidnud Latvala lõhkus katsel rehvi ning kukkus üldarvestuses 17,3 sekundilise kaotusega viiendale kohale.
Kui ralli neljandal katsel oli probleeme Latvalal, siis kahjuks järgneva katsel koges ebaõnne Tänak, kellel Ford Fiesta WRC-l purunes peale ühe hüppe maandumist amordi kinnitus, peale mida tehti suure hoo pealt väga õnnelik spinn. Katse võitnud Meekele kaotas DMACK meeskonna sõitja 32,9 sekundit ning kokkuvõttes kukkus Tänak kümnendale kohale (+33,6). Meeke järel sai katse teise aja eelmisel katsel rehvi lõhkunud Latvala (+2,3) ning Citroënile tõid veel ühe TOP3 katseaja Craig Breen – Scott Martin (+4,9).


Enne hoolduspausi sõideti veel 15,01km pikkune Horkka kiiruskatse, mille võidu võttis kodupubliku rõõmuks Latvala, kes oli üldarvestuses teiseks tõusnud (+18,8). Katse teise aja sõitis välja Meeke (+0,8), kes lõunasele hoolduspausile tuli liidrina. Katse kolmanda aja sõitsid välja valitsevad maailmameistrid Sébastien Ogier - Julien Ingrassia (VW Polo R WRC), kes kaotasid meeskonnakaaslastele 2,1 sekundiga. Absoluutarvestuses hoidsid prantslased peale kuute kiiruskatset kolmandat kohta (+23,3).
Eelmisel katsel vedrustuse lõhkunud Tänak – Mõlder ei saanud kahjuks ülesõidul oma autot ise korda ning nii pidid nad „lonkava“ Fiesta WRC-ga läbima veel ühe katse ning liidrile juurde kaotama 21,1 sekundit. Hooldusesse masinat parandama pääsesid eestlased absoluutarvestuse kümnendalt kohalt (+53,9).

Peale hoolduspausi jätkus võistlus 7,39km pikkuse Äänekoski-Valtra katsega, mille võitis taas korras autoga sõita saanud Tänak. Katse teise aja sai Breen (+1,3) ja kolmas oli Latvala (+2,2). Ralli liider Meeke lõpetas katse viiendana ning andis Tänakule tagasi kolm sekundit.
 Järgnevana sõidetud Mökkiperä katse korduvläbimise võitis sarnaselt hommikuga Meeke.
0,8 sekundilise kaotusega sai katse teise aja Tänak, kes üldarvestuses tõusis üheksandaks (+51,7).
Katse kolmas oli absoluutarvestuses teisena jätkav Latvala (+3,0).
Kui Mökkiperä korduvläbimise võitis sarnaselt hommikuga Meeke, siis Jukojärvi korduvläbimise võitis sarnaselt esimese läbimisega Tänak. Eestlane võttis ralli liidrilt tagasi veel 4,5 sekundit ning kerkis absoluutarvestuses seitsmendaks (+47,2). Katse teist aega näitas Latvala, kes kaotas eestlasele 3,7 sekundiga.
Järgneva katsena ootas sõitjaid ja fänne ees Surkee kiiruskatse teine läbimine, mis hommikusel ringil tekitas probleeme Tänak – Mõlderi Ford Fiesta WRC-le. Katse ei halastanud eestlastele ka teisel korral ning kui esimesel korral oli Tänak – Mõlderi ajakaotuse põhjuseks purunenud amordikinnitus ja spinn, siis nüüd rehvipurunemine 7km enne katse lõppu.
Katse lõpetasid eestlased alles 15. resultaadiga ning andsid just liidrilt raske tööga tagasi võidetud aja kuhjaga tagasi (+25,9). Absoluutarvestuses kukkus Tänak kaheksandaks.
Koduse nädalavahetuse kolmanda katsevõidu võttis Latvala, kes edestas teisena lõpetanud Meeke 1,6 ning esimest korda tänavusel Soome MM-rallil TOP3 aja välja sõitnud Theirry Neuville - Nicolas Gilsouli (Hyundai i20 WRC´16) 4,1 sekundiga.
Kui meie meestel katse rikkus rehvipurunemine, siis Soome ralli 2013. võitja Ogieri tänavuse ralli võidu mõtted jäid Surkee katse rajaäärsesse kraavi, kuhu prantslane väikese sõiduvea järel 16 minutiks kinni jäi, enne kui fännide abil taas liikuma sai.

Ogier - Ingrassial kulus 16 minutit, et sellest kraavist taas rajale pääseda

Pika võistluspäeva eelviimase Horkka katse korduvläbimise võidu võttis Meeke, kes suurendas enda edu teisena jätkava Latvala ees 0,9 sekundi võrra. Katse kolmas oli eelmisel katsel palju aega kaotanud Ogier (+1,1). Tänak – Mõlderile peale pettumust valmistanud katset kuues aeg (+4,2).
Reedese võistluspäeva lõpetas Harju linnakatse, mille võidu võttis neljapäeval Ott Tänakuga katsevõitu jaganud Andreas Mikkelsen. Katse teine oli Neuville (+0,9) ning kolmas Latvala (+1,2).
Soome MM-ralli esimese pika võistluspäeva lõpetasid liidrina Citroëni sõitjad Kris Meeke – Paul Nagle, kelle edu enne laupäevaseid katseid Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila ees on 18,1 ning Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul ees 44,3 sekundit.
Ott Tänak – Raigo Mõlder lõpetasid nii positiivseid, kui ka negatiivseid hetki pakkunud reedese võistluspäeva kaheksandal kohal (+01:14,4). Poodiumikohast lahutab DMACK sõitjaid 30,1 sekundit.
„Üheltpoolt hea ja teiselt poolt pettumust pakkunud päev. Kõigest hoolimata näitasime, et Poola kiirus polnud vaid ühekordne sähvatus ning see on väga motiveeriv. Ootan juba homset, et uuesti rajale saada,“ võttis Tänak erinevaid emotsioone pakkunud päeva kokku.


Kruuda – Järveoja peale reedest võistluspäeva WRC2 klassi neljandad

Lisaks Ott Tänakule ja Raigo Mõlderile on Soome MM-rallil võistlustules ka Drive DMACK Trophy Team sõitjad Karl Kruuda – Martin Järveoja (Ford Fiesta R5). 2014.aasta Soome MM-ralli WRC2 klassi arvestuse võitjad näitasid reedese võistluspäeva jooksul korraliku tempot ning sõitsid pea kõikidel katsetel TOP 5 katseaegasid. Vaid varahommikul sõidetud katsel oldi kuuendad. Päeva parimaks katseajaks jäi eestlastel hommikuse teise katse Halinen kolmas tulemus.

Kruuda - Järveoja hoiavad WRC2 arvestuses parimate Fordi sõitjatena neljandat kohta

WRC2 arvestuses juhivad koduteedel sõitvad Esapekka Lappi – Janne Ferm (Škoda Fabia R5). Soomlastele kindlustasid reedesel võistluspäeval klassi kaksikjuhtimise Teemu Suninen – Mikko Markkula (Škoda Fabia R5), kes kaotavad kaasmaalastele 42,5 sekundiga. Škodade kolmikjuhtimise kindlustasid Pontus Tidemand – Jonas Andersson (Škoda Fabia R5) (+43,8). Parimate Fordi ja DMACK sõitjatena hoiavad klassi neljandat kohta Kruuda – Järveoja, kes jäävad Lappi – Kermist maha +1:19,6.
Kuni kümnenda katseni heitlesid klassi esikoha eest ka WRC2 arvestuse punktiliidrid Elfyn Evans - Craig Parry (Ford Fiesta R5), kuid seejärel kadus brittide Ford Fiesta R5 masinal roolivõim ning kolme järelejäänud katsega kukuti WRC2 arvestuse teiselt kohalt kuuendaks (+02:16,1).

Soome MM-ralli jätkub laupäeva varahommikul, kui võistlejad ootab äratuseks legendaarne ja kardetud 33km pikkune Ouninpohja katse. Kokku sõidetakse teisel pikal võistluspäeval kaheksa kiiruskatset kogupikkusega 150,48km.


Soome MM-ralli järjestus peale SS12:

1.Meeke / Nagle Citroën DS3 WRC 1:13:22.2
2.Latvala / Anttila Volkswagen Polo R WRC +0:18.1
3.Neuville / Gilsoul Hyundai i20 WRC '16 +0:44.3
4.Mikkelsen / Jæger Volkswagen Polo R WRC +0:45.4
5.Breen / Martin Citroën DS3 WRC +0:53.8
6.Paddon / Kennard Hyundai i20 WRC '16 +0:58.2
7. Østberg / Fløene Ford Fiesta RS WRC +01:02.9
8.Tänak / Mõlder Ford Fiesta RS WRC +01:14.4
9.Camilli / Veillas Ford Fiesta RS WRC +01:22.6
10.Lappi / Ferm                Škoda Fabia R5 +02:01.8

14.Kruuda / Järveoja Ford Fiesta R5 +03:21,4


Foto: DMACK, WRC-TV/Julian Porter, eWRC

Thursday, July 28, 2016

Jyväskylä „lennuväli“ tervitab maailma parimaid rallipiloote

Tänavusest autoralli MM-hooajast on pool sõidetud ning teise poole esimene MM-ralli sõidetakse Eestist üle lahe, Soomes.
Öeldakse, et heal lapsel on mitu nime, nii ka ülikoolilinna Jyväskylä ümbruses sõidetaval rallil, mida kutsutakse 1000 järve ja 1000 hüppe ralliks ning ka metsas sõidetavaks F1 GP-ks. Ralli, mis on olnud MM-kalendris alates aastast 1973, sõidetakse tänavu 66.korda.
28.-31.juulini sõidetava hooaja kõige kiirema MM-ralli starti on tulemas 77 võistluspaari, kellest 20 on rajale minemas WRC masinal.

Kes neist sõitajtest võtab hooaja kaheksanda MM-ralli võidu selgub juba pühapäeval

Võistlus saab alguse neljapäeva õhtul, kui sõidetakse 2,31 km pikkune Harju linnakatse.
Õige võistlus saab alguse reede varahommikul, kui juba 07:13 stardib võistlusauto nr.1  Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (VW Polo R WRC) Mökkiperä kiiruskatsele. Reedel sõidetakse kokku 11 kiiruskatset kogupikkusega 149,16 km ning võistlejaid ootavad sellised Soome ralli klassikud nagu Jukojärvi ja Surkee. Laupäeval sõidetakse küll võrreldes reedega vaid kaheksa kiiruskatset, kuid kahel korral ootab võistlejaid legendaarne Ouninpohja kiiruskatse.
Pühapäeval ootab võistlejaid küll vaid kaks korduvkatset ja 33,96km, kuid neid katseid on viimati sõidetud 90ndatel, mis tähendab seda, et need on kõigile võistlejatele täiesti uued.
Ralli võistluskeskus asub nagu ikka Jyvaskylä kesklinnas asuvas Paviljonki messikeskuse territooriumil.  

Kas Latvala triumfeerib kodupubliku ees neljandat korda?

Kolmekordsed maailmameistrid Sébastien Ogier - Julien Ingrassia on tänavu võitnud kaks MM-rallit (Monte-Carlo ja Rootsi). Möödunud hooaja samaks ajaks olid prantslased triumfeerinud juba viiel rallil, mis näitab, et tänavune hooaeg on viimaste aastate üks põnevamaid. Tänu reeglile, et esimesele kahele võistluspäevale starditakse MM-punktijärjestuses, pole Ogier tänavu veel võitnud ühtegi kruusarallit ning kindlasti ei saa tal olema lihtne ka Soomes, sest nö puhtal sõidujoonel saab ta sõita alles pühapäeval, kui rallit on sõita jäänud 333,60 kilomeetrisest kogupikkusest vaid 33,96 kilomeetrit.
Ogier – Ingrassia on olnud MM-liidrid alates 2014.aasta märtsist ning juhtinud MM-sarja järjest 30 WRC rallit. Prantslase ainus võit Soome teedelt pärineb aastast 2013.
51 punktiga kaotavad meeskonnakaaslastele Andreas Mikkelsen - Anders Jæger (VW Polo R WRC), kes võitsid Poola MM-ralli. Lapsepõlvesõbrad Mikkelsen ja Jæger on tänavu ühtlasi ka ainsad TOP3 sõitjad, kes on suutnud kruusaralli võita. Kindlasti soovivad norrakad sama hoogu, mis Poolas, näidata ka Soomes, kuid kas seda on võimalik teha teiselt kohalt startides, selgub juba üsna pea. Mikkelseni seni parim Jyvaskylä teede resultaat pärineb hooajast 2014, kui ta lõpetas ralli neljandal kohal.
Wolfsburgist pärit meeskonna viimase kahe aasta auhinnakappi on Soome MM-rallilt võidukarika toonud Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (VW Polo R WRC), kes kokku võitnud Soomes kolmel korral. Soomlaste hooaeg ei ole taaskord kulgenud nende soovide järgi ning kuigi meeste nimel on ka tänavu üks rallivõit (Mehhiko), siis väga palju on Latvala sõidus sel aastal olnud ebakindlust. Arvatavasti on see ebakindlus siiski enne kodust rallit taastunud ning mees asub heitlema karjääri neljanda Soome ralli võidu nimel, mis tõstaks ta samale pulgale selliste rallilegendidega nagu Hannu Mikkola ja Tommi Mäkinen.

Hyundai meeskond stardib Soomes ilma Dani Sordota

Korea autotootja tänavune hooaeg on olnud meeskonna jaoks läbi aegade parim. Hooaja alguses uue i20 WRC versiooniga rajale tulnud Hyundai on hooaja seitsmest rallist võitnud kaks (Argentina ja Sardiinia) ning olnud kolmel poodiumil (Monte Carlo, Rootsi ja Poola). Meeskond on ka Soome ralliks taaskord korralikult valmistunud ja selle tõestuseks veedeti ralli eel kolm päeva testides erinevaid seadeid jne. Meeskonna Soome MM-ralli senine parim tulemus pärineb möödunud aastast, kui Thierry Neuville lõpetas ralli neljandana ning kindlasti soovib meeskond ralli lõpus näha taas oma masinat poodiumil.
Soomes on meeskond stardis kolme i20 WRC´16 masinaga, millega sõidavad Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul,  Hayden Paddon – John Kennard ja Kevin Abbring – Sebastian Marshall.
Etapi jätab vahele Dani Sordo, kes Soome MM-ralliks testides kaotas auto tehnilise rikke tõttu pärast trampliini auto üle juhitavuse ning sõitis viienda käiguga teelt välja vastu kivi. Hispaanlane viidi koos kaardilugeja Marc Martiga kohe haiglasse, kus tal tuvastati selgroolüli vigastus ning kuna Soome MM-ralli on oma hüpetega seljale väga koormav, siis otsustas mees õnnetusest täielikult taastuda.
Sordo avarii põhjustas auto tehniline rike, millele Hyundai meeskond on tänaseks jälile jõudnud ning meeskonna boss Michel Nandan lubas, et meeskond on omaltpoolt teinud samme, et midagi sellist enam eal ei korduks.
Hispaanlast asendab Soomes Kevin Abbring, kes tänavu kahel MM-rallil startinud meeskonna neljanda autona, kuid seda i20 WRC vanemal versioonil. Kui juuni lõpus sai hollandlane Ypres Rally rajaautona sõites kogemuse uue Hyundai i20 R5 masinaga, siis kuu aega hiljem istub ta koos kaardilugeja Sebastian Marshalliga Hyundai i20 WRC´16 versiooni.
Hollandlane on varem Soomes startinud kahel korral, kuid seda esiveolisel Renault Clio masinal, seega midagi lihtsat teda ees ootamas pole ning ilma vigadeta ja terve autoga lõpuni jõudmine tundub olevat peamine eesmärk.
Möödunud aastal neljandana lõpetanud Neuville on küll välja sõitnud senise Hyundai meeskonna parima Soome MM-ralli resultaadi, kuid  mehe enda parim resultaat pärineb hooajast 2013, kuid ta lõpetas teisena ning ralli võidust jäi teda lahutama vaid 37 sekundit.
Kui belglase hooaeg on olnud nagu ameerika mäed, siis kahest viimasest rallist on Hyundai sõitja ühe võitnud (Sardiinia) ning kindlasti on mehe miinimum eesmärk Soomes olla poodiumil.
Korea meeskonna kõige kogenum Soome ralli piloot on Hayden Paddon, kellele see on kuuendaks Soome ralli stardiks. Uusmeremaalase parim resultaat pärineb tema esimesest Hyundai hooajast ehk aastast 2014, kui ta lõpetas ralli kaheksandana. Hoolimata kahest katkestamisest hoiab Paddon MM-punktitabeli kolmandat kohta ning kui peale Argentina ralli võitu oli väikene mõõn, siis Poola rallil oli mees taas poodiumil ning kindlasti soovib ta samal kursil jätkata ka Ouninpohja kiiruskatse kodumaal.

Kas Mads Østberg on lõplikult oma kiiruse kaotanud või suudab ta selle Soomes taas leida?

Hooaja alguses poodiumikohti noppinud Mads Østberg - Ola Fløene (Ford Fiesta RS WRC) on alates Argentina rallist näidanud väga kehva võistlustempot ning punktitabelis on mehed kukkunud kuuendaks. Viimased rallid on Østberg otsinud pidevaid vabandusi miks tal kiirust pole, kord pole Ford tehniliselt korras, siis on stardipositsioon paha jne… Poola MM-rallil sõnas norralane isegi, et tema Michelini rehvid on kehvad, samal ajal kui Ott Tänak juhtis rallit Fordi ja DMACK rehvidega.
Just Poolas näitas norralane hooaja kõige kehvemat tempot, kuigi meeskonnaboss Malcolm Wilson ootas kiirelt kruusarallilt vastupidi hooaja parimat tulemust. Eriti masendav selle kõige juures oli see, et samal katsel, kus Tänak lõhkus rehvi ja sõitis ligi 14km põhimõtteliselt veljel, siis tervete Michelini rehvidega M-Sport sõitja Østberg edestas teda katsel vaid 0,1 sekundiga.
Tänavune Soome ralli on norralasele kümnes ja ta on oma karjääri jooksul lõpetanud ralli kahel korral kolmandal kohal (2013, 2015). Koos kaardilugeja Fløenega on meestel ette näidata 19 Soome MM-ralli starti. Kui Østberg ei suuda nüüd Soomes ka kuuendalt kohalt startides head kiirust näidata, siis on minu silmis see mees kukkumas nö. money talks sõitjate listi.
„Tehasemeeskonna“ sõitja, kellel on seljataga 96 MM-starti peaks ikka igal rallil suutma näidata juba kogemuse pealt tempot, mis toob ka katsevõite, sest nagu Tänak tõestas Poolas, siis Fordiga on võimalik võidu peale sõita küll. Praeguse seisuga on aga norraka nimel tänavuselt hooajalt üks katsevõit, mida on samapalju kui WRC masinaga esimest hooaega sõitval meeskonnakaaslasel
Éric Camillil.
Éric Camilli - Benjamin Veillase (Ford Fiesta RS WRC) hooaeg algas kahvatute tulemustega, kuid mida ralli edasi seda kindlamaks on meeste sõit muutunud ning viimasel neljal rallil on teenitud ka korralike MM-punkte. Poola MM-rallil oli prantslane edestamas Østbergi, kuid pühapäevase eelviimase kiiruskatse finiši järgses kurvis tehtud sõiduviga kukutas mehe lõpuks kogenud meeskonnakaaslase seljataha. Soome MM-rallilt on prantslasel kogemus eelmisest aastast, kui ta osales WRC2 arvestuses, kus ta esimesel päeval väljasõidu tõttu katkestas ning siis Rally2 reegli alusel laupäeval taas startis.

Ott Tänak ja Raigo Mõlder lähevad Soomes jätkama sealt, kus Poolas pooleli jäi

Kindlasti on veel kõigil Eesti rallifännidel meeles vähem kui kuu aega tagasi sõideti Poola MM-ralli, kus Ott Tänak ja Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) näitasid tempot, mis oli vastu võetav vaid eelviimasel katsel tee seest väljas olnud kivile. Eestlased olid teel karjääri esimesele võidule, kuid seekord veel rallijumal neid ei soosinud, kuid kindlasti teeb ta seda juba üsna varsti.
Tänaku kiiret sõitu tunnustasid peale rallit kõik konkurendid ning suurepärase žesti tegi kolmekordne maailameister Sébastien Ogier, kes tõstis ralli finišis eestlase enda õlale ning näitas nii sõitjatele, kui ka publikule, kellele oleks sel nädalavahetusel pidanud võit kuuluma.
Poola ralli on tänaseks ajalugu ning  nüüd on ees ootamas Soome ralli. Tänak on Soomes varem startinud kuuel korral ning eestlase parim resultaat pärineb möödunud hooajast, kui ta lõpetas ralli viiendana. Aastal 2010 võitis Tänak Soome MM-ralli PWRC arvestuses.

Kindlasti on sarnaselt Poola ralliga ka Soomes rajaääres Otile ja Raigole kaasa elamas tuhanded eestlased

13. aastat tagasi tõestas Markko Märtin, et eestlane ja Ford on kooslus, mis on võimelised Soome kiiretel kruusateedel võidu võtma. Poolas tõestas Ott, et ta on oma esimeseks rallivõiduks valmis ning uued DMACK kruusarehvid ja Ford Fiesta WRC on vägagi konkurentsivõimelised. Tänak – Mõlder stardivad Soomes ralli katsetele kaheksanda masinana ning kui tingimused on samad, mis Poolas ning suudetakse vigu vältida, siis võib oodata taaskord ühte väga ilusat tulemust.
„Soome on alati mu hooaja kõrghetk ning kõigile sõitjatele meeldivad need kiired kruusateed. Meie enesekindlus on peale Poole rallit väga hea ning kindlasti läheme taas endast maksimumi andma. Olen sellel rallil osalenud päris mitu korda ning seega on mul piisav kogemuste pagas ning kui saame kohe hea tunde kätte, siis arvan, et meil on taas võimalus korralikuks resultaadiks,“ sõnas Tänak enne rallid DMACK pressiteenistuse vahendusel. “

Must hobune Kris Meeke taas stardis

Peale kahte vahelejäänud rallit on taas stardis tänavuse Portugali MM-ralli võitjad Kris Meeke – Paul Nagle (Citroen DS3 WRC), kellele see on hooaja neljandaks stardiks. Citroeni meeskonna esisõitja on sel aastal näidanud pingevabalt sõites väga head kiirust, sest on lisaks rallivõidule võitnud ka 13 kiiruskatset. Britt on Soomes varem startinud seitsmel korral ning parim resultaat pärineb hooajast 2014, kui ta lõpetas ralli kolmandana. Kuna Meeke ei pea sel aastal muretsema meeskonnapunktide eest ning on uue hooaja võistlusmasinat testides pidevalt kätt soojas hoidnud, siis ei oleks mingi üllatus, kui me leiaks Meeke nime ka Soome ralli tulemustes väga kõrgelt kohalt.
Meeskonna teise auto toovad starti Craig Breen – Scott Martin, kellele see on Abu Dhabi Total WRT värvides hooaja kolmandaks stardiks. Iirlane on Soomes varem startinud seitsmel korral ning tema parim tulemus pärineb hooajast 2010, kui ta lõpetas 19.kohal. WRC masinaga on Breen Soomes startinud vaid korra, seda aastal 2014.
Kolmanda Citroen DS3 WRC toovad starti Khalid Al-Qassimi – Chris Patterson. Al-Qassimile on see sarnaselt Breeniga hooaja kolmandaks stardiks ning sarnaselt iirlasega on ka temal ette näidata seitse varasemat starti, mille parim tulemus on olnud 2009.aasta üheksas koht.

Karl Kruuda – Martin Järveoja lähevad püüdma WRC2 klassi poodiumikohta

WRC2 arvestuses on Soomes startimas 16 võistluspaari, kelle hulgas on Drive DMACK Trophy Team värvides hooaja kolmandat starti tegemas Karl Kruuda – Martin Järveoja (Ford Fiesta R5).
Kruuda, kes kutsuti meeskonda asendama Sander Pärna, on kahel eelneval etapil Sardiinias ja Poolas näidanud väga head kiirust ning seda tõestab ka Sardiinia ralli WRC2 arvestuse kolmas koht.
2014.aasta Soome MM-ralli WRC2 arvestuse võitjad Kruuda – Järveoja lähevad kindlasti endast maksimumi andma ka tänavu. 

Kruuda - Järveoja võistlusmasin on Soome MM-ralliks valmis

Kindlasti saab heitlus klassi poodiumikohtadele olema tihe, sest lisaks MM-sarja liidrile Elfyn Evansile (Ford Fiesta R5) on starti tulemas kiire soomlane Teemu Suninen (Škoda Fabia R5), kes tänavu võitnud juba kolm WRC2 arvestuse rallit. Lisaks Suninenile on koduteedele startimas Esapekka Lappi (Škoda Fabia R5) ja Janne Tuohino (Ford Fiesta R5). Samuti on stardis Portugali MM-ralli WRC2 arvestuse võitja Pontus Tidemand (Škoda Fabia R5).
„Peale Poola MM-rallit on tunne päris hea ning ootan juba neid kiireid katseid. Meie eesmärk on püsida esiotsa tempos ning meile sobivatel katsetel ka häid katseaegasid näidata. Soomes ei ole kunagi kerge, kuid saime Poolas aimu paarist elemendist, kus meil on veel varu ning loodetavasti suudame just sealt veidi tempos nüüd juurde lisada,“ sõnas Kruuda enne Soome MM-rallit DMACK pressiteenistuse vahendusel.

WRC erasõitjad

Nii nagu kõigil eelnevatel tänavustel MM-rallidel on ka Soomes startimas mõned WRC masinal erasõitjad, keda seekord on kokku kaheksa.
Hooaja esimest MM-starti on tegemas argentiinlane Marcos Ligato (Citroen DS3 WRC), kellele see on karjääri neljandaks Soome MM-ralli stardiks.
Ainsa Mini WRC masinaga on Soomes stardis ukrainlane Valeriy Gorban, kes on tänavu vahele jätnud vaid ühe MM-ralli (Monte-Carlo). Soomes stardib tänavu Mehhikos karjääri esimese MM-punkti teeninud mees viiendat korda.
Ford Fiesta RS WRC masina toob sel hooajal viiendat korda starti Yazeed Al-Rajhi. Esimest hooaega WRC masina sõitva saudiaraablase hooaeg pole kulgenud soovitud teed pidi ning neljast seni sõidetud rallist on mees vaid korra finišisse jõudnud.
Loomulikult ei puudu Soome stardilistist ka itaallane Lorenzo Bertelli (Ford Fiesta RS WRC), kellele see on hooaja seitsmendaks stardiks.
Ford Fiesta RS WRC masina toob starti ukrainlane Oleksiy Tamrazov, kellele kodusel ERC etapil auto24 Rally Estonial luges kaarti Kuldar Sikk. Ukrainlane on varasemalt Soomes startinud vaid korra.
Karjääri esimest WRC masinaga starti on Soomes tegemas Abdullah Al-Qassimi, kes toob starti Ford Fiesta RS WRC masina ning argentiinlane José Alberto Nicolas, kelle masinaks Citroen DS3 WRC.

Erasõitjate hulgas on soomlaste au üleval hoidmas Matti Koskelo, kes stardis Ford Fiesta RS WRC masinaga.

Fotod: Jaanus Ree/Red Bull; DMACK 

Sunday, July 17, 2016

auto24 Rally Estonia võitsid lõunanaabrid Ralfs Sirmacis - Māris Kulšs

Laupäeva õhtul Elva linnakatsega lõppenud auto24 Rally Estonia jätkus pühapäeval kuue kiiruskatsega. Ralli viimast võistluspäeva alustasid liidrina Alexey Lukyanuk– Alexey Arnautov (Ford Fiesta R5), kes edestasid lähimaid jälitajaid Ralfs Sirmacist - Māris Kulšsi (Škoda Fabia R5) 20,1 sekundiga. Parimate eestlastena startisid pühapäevastele katsetele Rainer Aus – Simo Koskinen (Mitsubishi Lancer Evo IX), kes hoidsid enne kuute viimast katset absoluutarvestuse neljandat kohta. ERC2 klassi liidrid kaotasid enne viimast võistluspäeva absoluutarvestuses kolmandat kohta hoidvatele Kajetan Kajetanowiczile – Jaroslaw Baranile (Ford Fiesta R5) 4,9 sekundiga.

VIDEO: auto24 Rally Estonia laupäevase võistluspäeva parimad hetked

auto24 Rally Estonia tänavune võit läks Lätti


Pühapäeva esimese katsena sõideti 19,96km pikkune Ristimäe kiiruskatse. Katse võidu võttis Lukyanuk, kes suurendas katsel teise aja saanud Sirmacise ees edu 3,3 sekundi võrra.
Katse kolmanda aja sai laupäeval tehniliste probleemide tõttu aega kaotanud Kajetanowicz (+9,6). Parimate eestlastena said katse neljanda aja laupäeval katkestanud, kuid pühapäeval taas rajale tulnud Siim Plangi – Marek Sarapuu (Mitsubishi Lancer Evo X).
Heitluses absoluutarvestuse kolmandale kohale andis Aus Kajetanowiczile ära 3,2 sekundit.
Sarnaselt Plangi – Sarapuuga oli pühapäeval taas rajal ka Tommi Mäkinen Racing sõitjad Takamoto Katsuta - Daniel Barritt (Ford Fiesta R5). Kahjuks jäi aga jaapanlase ja briti pühapäev väga lühikeseks, sest Ristimäe 2,44 kilomeetril keerati paremas mahapöördes oma võistlusmasin taas katusele ning katkestati.


Järgnevana sõideti 13,32km pikkune Vissi katse, mille võidu võttis ralli liider Lukyanuk. 0,6 sekundiga kaotas venelasele lätlane Sirmacis ning katse kolmas oli poolakas Kajetanowicz, kes kaotas katse võitnud Lukyanukile 2,6 sekundiga. Teist katset järjest näitas eestlastest parimat tempot Plangi, kes lõpetas katse neljandana (+3,9).
Järgnevana ootas võistlejaid ees võistluspäeva kõige lühem katse Saverna, millel pikkust 7,85 km.
Võistluspäeva kolmanda katsevõidu võttis Lukyanuk, kes edestas seekord Kajetanowiczi 1 ja katsel kolmanda aja saanud Plangit 3,4 sekundiga.
Võistluspäeva ainsasse pikemasse hooldusesse tuli liidrina Lukyanuk, kes päeva kolme kiiruskatsega oli oma edu Sirmacise ees suurendanud 20,1 sekundi pealt 27,9 sekundile. Kolmandana jätkas Kajetanowicz, kes kaotas liidrile juba 1:43,1. Parima eestlasena absoluutarvestuse neljandat kohta hoidnud Aus kaotas omakorda poolakale 17,4 sekundiga.
ERC Junior klassi liidrina alustasid auto24 Rally Estonia viimast võistluspäeva Miko-Ove Niinemäe – Martin Valter (Peugeot 2018 VTi R2), kes tulid liidrina ka pühapäevasele hoolduspausile. Eestlaste lähimad konkurendid Nikolay Gryazin - Yaroslav Fedorov (Peugeot 2018 VTi R2) tegid Saverna katsel sõiduvea ja keerasid oma võistlusmasina üle katuse ning katkestasid.

VIDEO: Gryazin - Fedorov SS13 Saverna1 off

Peale hoolduspausi sõidetud Ristimäe korduvkatse võit läks taas lendavale venelasele, kes parandas oma esimese katse läbimise aega ligi 10 sekundiga. Katse teine aeg Sirmacisele, kes kaotas  Lukyanukile 0,3 sekundiga. Katse kolmas aeg Kajetanowiczile, kuid tema kaotas katse võitnud venelasele juba 9,8 sekundiga. Ärevad hetked elasid katsel üle Aus – Koskinen, kes tabasid oma võistlusmasinaga suurt kivi, mille järel muutus võistlusmasin vaid esiveoliseks ning samuti ei saanud nad enam sõita täisgaasiga. Eestlased said katsel kirja kaheksanda aja ning kaotasid katse võitnud Lukyanuk – Arnautovile 46,3 sekundiga.
Järgevana sõidetud Vissi korduvkatse tegi aga suured korrektuurid ralli liidri osas. Katsele liidrina startinud Alexey Lukyanuk– Alexey Arnautov läksid ühele hüppele liiga suure kiirusega ning peale maandumist murdus venelaste Fiesta R5 masina rooliots, mille tagajärjel mehed teelt välja sõitsid ja vasaku esiratta kaotasid ning katkestasid.

Õnnetu Lukyanuk peale katkestamist
Vissi katse võit lätlastele Sirmacisele - Kulšsile, kes tõusid liidriks ka üldarvestuses.
Katse teine aeg Kajetanowiczile (+6,0) ja kolmas oli Plangi (+6,9).
Lonkava masinaga katsele startinud Rainer Aus kaotas katsel liidrile juurde 55 sekundit, kuid sellest hoolimata tõusid eestlane tänu Lukyanuki katkestamisele absoluutarvestuse kolmandale kohale.
Ralli viimase katsena sõideti Saverna katse korduvläbimine, mille võit läks auto24 Rally Estonia 2016 võitjatele Ralfs Sirmacisele - Māris Kulšsile. Läti meeskonna SRT sõitjatele oli see hooaja teiseks ERC sarja etapivõiduks. Noorele lätlasele oli see hooaja kolmest stardist teine võit ning ühtlasi on lätlane tänavusel hooajal esimene mees, kes suutnud võita kaks ERC etappi.

„Olen väga õnnelik hooaja teise võidu üle. Oleksin soovinud selle ralli võita sekund-sekund heitluses ja mul on Alexeyst väga kahju, kuid see on ralli. Soovin järgmine aasta olla siin teedel veidi kiirem. Järgmine ralli on nüüd mu koduralli Lätis ning kindlasti soovin ka selle võita,“ võttis õnnelik lätlane hooaja teise ERC võidu kokku.

Absoluutarvestuses said teise koha Kajetan Kajetanowicz – Jaroslaw Baran, kes kaotasid lätlastele 1:34,5. Teist aastat järjest lõpetasid koduse autoralli hooaja tippsündmuse parimate eestlastena absoluutarvestuse kolmandal kohal Rainer Aus – Simo Koskinen. 

Tesit aastat järjest lõpetasid Rally Estonia parimate eestlastena Aus - Koskinen

Kui eelmine aasta lõpetasid N-rühma Mitsubishil sõitvad eestlased ERC2 klassi teisel kohal, siis sel aastal kuulus meie meestele klassivõit!

"Tänane päev oli raske aga tegelikult oli kõige raskem laupäev, sest tänu kvalifikatsioonikatse mitte õnnestumisele oli meie stardipositsioon kehva ning kaotasime sellega aega.Pidamine oli küll vihmamärjal kruusal hea, kui meil endal polnud piisavalt julgust ja magasime veidi. Teisel ringil proovisime kiiremini, kuid saime üsna kiirelt aru, et Egon ja Siim tulevad tagant rajuma hooga ning tegime enda jaoks otsuse, et ralli lõppeb 16 kiiruskatsega. Super tunne oli taas sellel võrratult vingel auto24 Rally Estonia poodiumil kõikide fännide ja kaasaelajate ees seista," võttis teist aastat Eesti parima kaardilugejana Rally Estonia lõpetanud Simo Koskinen võistluse kokku.

ERC2 klassi teine koht kuulus Mait Maarend - Mihkel Kapile (Mitsubishi Lancer Evo X) ja kolmandad olid Siim Plangi - Marek Sarapuu (Mitsubishi Lancer Evo X).
Meeste edu jäi lõpuks karjääri parimat ERC tulemust korranud ja neljandana lõpetanud Raul Jeetsi – Andrus Toomi (Škdoa Fabia R5) ees 18,6 sekundit.
Kui ERC2 klassivõidu võtsid Aus – Koskinen, siis ERC Junior klassivõidu jätsid koju Miko-Ove Niinemäe – Martin Valter.  

Karjääri esimene ERC Junior klassi võit Niinemäe -Valterile


„Mul pole sõnu, olen väga õnnelik. Meil oli suurepärane nädalavahetusel, paari väikese probleemiga, kuid tänud perele ja fännidele. Polegi rohkem midagi lisada, olen üli õnnelik,“ sõnas Niinemäe peale karjääri esimest ERC Junior klassivõitu.

Juunioride arvestuse teise koha said sakslased Marijan Griebel - Pirmin Winklhofer (Opel Adam R2), kes kaotasid eestlastele 39,8 sekundiga. Klassi kolmandad olid ERC Juunior arvestuse punktiliidrid Chris Ingram - Elliott Edmondson. Brittidel kogunes 16 sõidetud katsega Niinemäe – Valterile kaotust 44,5 sekundit.  Klassi neljandad olid auto24 Rally Estonial uue autoga sõitnud Gustav Kruuda – Ken Järveoja (Ford Fiesta R2T), kes kaotasid kaasmaalastele 1:11,9.

Open klassi võit kuulus leedukatele Martynas Samsonas - Mindaugas Varžale (BMW M3X).
auto24 Rally Estonia Historic arvestuse parimad olid soomlased Ville Silvasti - Jonne Halttunen (Porche 911 RSR).

auto24 Rally Estonia 2016 detailsed tulemused



Fotod: Ray Põder, auto24 Rally Estonia
auto24 Rally Estonia laupäevane võistluspäev pakkus põnevust ja draamat

Reede õhtul Tartu linnakatsega alanud auto24 Rally Estonia jätkus laupäeval üheksa kiiruskatsega.
Võistluspäeva alustasid liidrina Alexey Lukyanuk– Alexey Arnautov (Ford Fiesta R5), kes edestasid 1,9 sekundiga Ralfs Sirmacist - Māris Kulšsi (Škoda Fabia R5) ning 2,2 sekundiga Jaromir Tarabust - Daniel Trunkátit (Škoda Fabia R5).
Laupäevastele katsetele startisid esimesed 14 sõitjad järjestuses, mis nad ise olid reedese kvalifikatsioonikatse järgselt Tartu raekojaplatsil asuval poodiumil valinud.

Avakatsena sõidetud Kengu esimesele läbimisele startisid esimestena Mait Maarend – Mihkel Kapp (Mitsubishi Lancer Evo X). Ralli esimesele kruusakatsele 14.autona startinud Lukyanuk – Arnautov võitsid hommikuse esimese katse ning edestasid katsel teise aja saanud Egon Kauri – Silver Simmi (Mitsubishi Lancer Evo IX) 1,7 ning  Kajetan Kajetanowiczi – Jaroslaw Barani (Ford Fiesta R5) 3 sekundiga. Avakatsel jäid mootori probleemi tõttu rajaäärde Tarabus – Trunkát.

Astronaut lennul teise auto24 Rally Estonia võidu poole

Ka järgnevana sõidetud Raiga katse võitis Lukyanuk, kes edestas 2,3 sekundiga Kajetanowiczi. Katse kolmanda aja said lõunanaabrid Sirmacis – Kulšs, kes kaotasid venelastele 3,5 sekundiga. Teist katset järjest näitasid Eesti sõitjatest parimat katseaega Kaur – Simm, kes said 3,7 sekundilise kaotusega katse neljanda aja.
Katsel käisid üle katuse ja katkestasid väliskülalised Takamoto Katsuta - Daniel Barritt (Ford Fiesta R5). 


Samal katsel jäid rajaäärde ka Oleksiy Tamrazov – Kuldar Sikk (Škoda Fabia R5), kes käisid oma võistlusmasinaga üle katuse.
Kengu teise läbimise võitis hommikul unisust ja legendi mitte kuulamist kurtnud Sirmacis, kes vähendas katsel teise aja saanud Lukyanukiga küll vahet vaid 0,1 sekundi võrra. Katse kolmanda aja sõitis välja Kajetanowicz (+3,4), kes üldarvestuses jätkas neljandana.


Kahjuks pidid Kengu korduvkatse stardis laupäevase võistluspäeva pooleli jätma Siim Plangi – Marek Sarapuu (Mitsubishi Lancer Evo X), kes enne katkestamist hoidsid üldarvestuse viiendat kohta.
Eestlaste katkestamise põhjuseks sidur.


Kui Kengu katse teisel läbimisel edestas katsevõidu saanud Sirmacis Lukyanuki 0,1 sekundiga, siis Raiga katse teisel läbimisel edestas lätlane venelast 3,1 sekundiga. Taaskord sõitis katse kolmanda aja välja Kajetanowicz, kes andis liider Lukyanukile ära veel ühe sekundi.
Päeva esimesele hoolduspausile tuli liidrina Lukyanuk, kes edestas Sirmacist 6,8 ja Kauri 15,4 sekundiga. ERC2 arvestuses juhtis Kaur, kelle edu Rainer Aus – Simo Koskinen (Mitsubishi Lancer Evo IX) ees oli 14,3 sekundit.  ERC Junior arvestuse liidrina saabusid Tehvandi hooldusalasse Miko-Ove Niinemäe – Martin Valter (Peugeot 2018 VTi R2), kes edestasid samuti Peugeot 208 R2 masinal sõitnud Nikolay Gryazinit - Yaroslav Fedorovit vaid 2,5 sekundiga. Niinemäe sõnas lõunapausil antud intervjuus, et masinal on probleeme vasaku esimese vedrustusega, kuid see probleem peaks mehaanikute abiga 30 minutise hoolduse jooksul lahenduse saama.
Peale hoolduspausi jätkus võistlus ralli pikima Rüa kiiruskatsega, millel pikkust 29,97km.
Katse ülivõimsa võidu võttis Astronaut Lukyanuk, kes edestas katsel teise aja saanud Sirmacist 10,8 sekundiga. Kolmandat katset järjest sai katse kolmanda aja Kajto, kes kaotas Lukyanukile 13,8 sekundiga. Lisaks said poolakad 10 sekundilise trahvi, sest väljusid tänu pikaks läinud käigukasti vahetusele hooldusest minut hiljem.  Kui võistluspäeva teisel kiiruskatsel käis üle katuse jaapanlane Takamoto Katsuta, siis päeva viiendal katsel sai samaga hakkama tema kaasmaalane Hiroki Arai (Ford Fiesta R5).


Ka Arula katse esikolmiku moodustasid samad mehed. Seekord edestas venelane lätlast 1,4 ja poolakat 2,8 sekundiga.
Kui Rüa katse esimesel läbimisel võitis Lukyanuk ligi 30 km pikkusel katsel Sirmacist 10,8 sekundiga, siis sama katse teisel läbimisel edestas lätlane venelast vaid 0,1 sekundiga.
Üllatus, üllatus taaskord sai katse kolmanda aja Kajetanowicz (+17,0), kes tõusis kolmandaks ka üldarvestuses. Poolaka absoluutarvestuse koha tõusu põhjuseks oli Egon Kauri katkestamine, kelle võistlusmasina mootorist kadus jõud.
Päeva viimase kruusakatsena sõideti Arula teine läbimine ning selle võidu võttis Sirmacis, kes vähendas katsel teise aja saanud Lukyanukiga vahet 0,7 sekundi võrra.
Katse kolmanda aja sai Aus, kes kaotas katse võitnud lõunanaabrile 5,8 sekundiga.
Kajetanowicz kaotas katsel aega tõrkuva roolivõimu tõttu ning andis ralli liider Lukyanukile ära koguni 25 sekundit.
Päeva viimase kiiruskatsena sõideti Elva linnakatse, mille võidu võtsid teist aastat järjest Raul Jeets – Andrus Toom (Škoda Fabia R5). Katse kaksikvõidu kindlustasid eestlastele Aus – Koskinen, kes kaotasid kaasmaalastele 2,3 sekundiga. Katse kolmanda aja sõitis Elva linnatänavatel välja Lukyanuk (+2,5).
auto24 Rally Estonia ööpausile läksid liidritena Alexey Lukyanuk– Alexey Arnautov, kelle edu enne pühapäevaseid katseid on Ralfs Sirmacis - Māris Kulšsi ees 20,1 sekundit.
Kolmandana lõpetasid laupäevase võistluspäeva valitsevad Euroopa meistrid Kajetan Kajetanowicz – Jaroslaw Baran, kes kaotasid kahel viimasel katsel tänu puuduvale roolivõimule ligi 30 sekundit. Poolakad kaotavad enne viimast võistluspäeva venelastele 1:29,9.
Enne ralli viimase võistluspäeva 82,26 katsekilomeetrit hoiavad absoluutarvestuse neljandat kohta Rainer Aus – Simo Koskinen, kes kaotavad Kajetanowicz – Baranile vaid 4,9 sekundiga. Eestlased hoiavad peale kümmet sõidetud katset ERC2 klassi liidrikohta. Elva linnakatse võitnud Raul Jeets – Andrus Toom stardivad pühapäevastele katsetele viiendal kohalt (+2:43,2).
ERC Junior klassi liidrikohta hoiavad enne pühapäevaseid katseid Miko-Ove Niinemäe – Martin Valter, kes võitsid laupäeval sõidetud üheksast katsest kuus. Noormehed hoiavad lisaks klassi liidrikohale absoluutarvestuse kaheksandat kohta. Klassi teist kohta hoiavad Nikolay Gryazin- Yaroslav Fedorov, kes kaotavad eestlastele 10,6 sekundiga. Juunioride arvestuse kolmandat kohta hoiavad enne pühapäevaseid katseid ERC Juunioride meistrivõistluste liidrid Chris Ingram - Elliott Edmondson (Opel Adam R2). Britid kaotavad eestlastele 32,8 sekundiga.
Gustav Kruuda – Ken Järveoja (Ford Fiesta R2T) harjusid võistluspäeva jooksul uue autoga ning lõpetasid laupäevased katsed oma klassi viiendatena (+1:17,7).


Pühapäeval ootab võistlejaid ja pealtvaatajaid auto24 Rally Estonial kuus kiiruskatset kogupikkusega 82,26km.
Esimene ERC klassi võistlusauto stardib Ristimäe kiiruskatsele 10:15.
auto24 Rally Estonia 2016 võitjad sõidavad Tartu raekojaplatsil olevale poodiumile kell 17:00

Ka pühapäeval on eetris ralliraadio, mis kuulatav Sky Plus, Tartu 104,3 MHz ja Otepää 99,1 MHz sagedustel, kus toovad teieni värskeima ralliinfo Marek Lindmaa ja Vaido Pannel.


Foto:Ray Põder