Thursday, November 17, 2016

Autoralli MM-hooaeg lõppeb Austraalias. Hüvasti Volkswagen!

Jaanuaris Monte-Carlos alguse saanud autoralli MM-hooaeg 2016 saab lõpu eeloleval nädalavahetusel. Aasta 13 MM-ralli sõidetakse Austraalias, mida viimati sõideti hooaja viimase rallina 2005.aastal.
Peale Walesi rallit šokeeris kogu rallimaalilma uudis, et viimasel neljal aastal nii sõitjate, kui tootjate meistritiitlid võitnud VW Motorsport meeskonnale jääb tänavune hooaeg autoralli MM-sarjas viimaseks. See uudis lõi segi kõikide meeskondade uue hooaja plaanid, sest lisaks uute autode testimistele on nüüd kõikidel meeskondadel ka kiired ajad, et paika saada uue hooaja sõitjad.
Austraalia ralli sõideti esimest korda aastal 1988, mis oli nö kandidaatralli, et pääseda MM-kalendrisse. FIA vaatlejad jäid korraldusega igati rahule ja esimene MM-ralli sõideti juba järgenval aastal ning võistlus püsis seal kuni aastani 2006. Ralli sai MM-staatuse tagasi aastal 2009 ning hoolimata sellest, et 2010 ja 2012 aastal seal taas ei sõidetud, siis viimasel kolmel aastal on ralli olnud taas MM-kalendris.
Austraalia ralli tähistab tänavu 25. juubelit ning nende aastate jooksul on pooltel kordadel ralli võitnud soomlane. Põhjanaabritest enim võite on ette näidata neljakordsel maailmameistril Juha Kannkunenil, kes võitis kolm esimest Austraalia MM-rallit ning lisas enda kontosse veel ühe aastal 1993. Viimasel kolmel aastal on Austraalias võidušampust saanud pritsida Sébastien Ogier.
Kui prantslane suudab võita ka eeloleval nädalavahetusel, saab temast esimene sõitja, kes suutnud Austraalias võita neljal aastal järjest. Aastatel 1995, 1999 ja 2000 hääletasid meeskonnad Austraalia ralli hooaja parimaks.
Läbi ralli ajaloo on Austraalias nähtud palju ka taktikalist käitumist ning reeglite enda kasuks tõlgendamist. Seda kõike selleks, et vältida esimesena startimist nendele libedatele ja kruusa-liiva segustele katsetele. Austraalias on nagu igal teisel rallil kiireid lõike, kus saab sõita gaas põhjas ning ka aeglasemaid ja rütmimuutust nõudvaid kohti, kuid selle ralli omapäraks lisaks väga libedale teekattele on ka rajaääres väga lähedal olevad puud.  Just nende puude tõttu on Austraalias pidanud karmide väljasõitude tõttu katkestama näiteks Francois Delecour ja Sebastien Loeb.

VIDEO:


Tänavusel rallil ootab võistlejaid 23 kiiruskatset, mille jooksul läbitakse 312,98 katsekilomeetrit.
Laupäeval sõidetakse kahel korral hooaja üks pikimaid katseid Nambucca (50,80km) ning samuti kahel korral ka 1,27 km publikukatse, mis on alati olnud Austraalia ralli üks populaarsemaid katseid.
Hooaja viimase katsena sõidetakse 8,98 km pikkune Wedding Bells, mis lõpetas Austraalia ralli ka möödunud aastal.

VW Motorsport meeskonna viimane ralli

Hüvasti VW Polo R WRC ja tänud!

VW Motorspordile saab Austraalia ralli nädalavahetus olema väga emotsionaalne. Viimast rallit juhib meeskonda Volkswagen Motorsport direktor Sven Smeets, kes 2005.aastal võitis Austraalia MM-ralli koos Francois Duvaliga. Kindlasti soovib nii VW meeskond, kui ka kõik sõitjad lahkuda meistritele kohaselt ning korrata Austraalias 2014.aasta saavutust, kui VW sõitjad vallutasid kõik poodiumikohad.
Neljakordsed maailmameistrid Sébastien Ogier – Julien Ingrassia soovivad kindlasti hoolimata kehvast stardipositsioonist anda endast taas maksimumi ning tänutäheks meekonnale kinkida veel ühe võidu. See oleks prantslaste karjääri 39 võit, millest 32 sel juhul tulnud Polo R WRC-s istudes.
Kui Ogier peaks tõesti sel nädalavahetusel võitma, siis nagu juba eelpool mainitud teeks ta ka Austraalia ralli ajalugu, saades esimeseks sõitjaks läbi aegade, kes võitnud neljal aastal järjest.
Suure tõenäosusega ehib prantslase poolt väljateenitud number ühte järgmisel hooajal Ford, sest Prantsusmaa telekanali Dici andmetel on Ogier uue nädala esmaspäeval allkirjajatamas M-Sport meeskonnaga lepingut, et juba kolmapäeval uue hooaja Ford Fiesta WRC-d testima asuda. Samas ei ole prantslase endale saamisest loobunud veel ka Citroen, kus mees oma WRC karjääri alustas, kuid 2011.aasta lõpus ebakõlade tõttu VW lahkus.

„See on veidi omapärane situatsioon meie kõigi jaoks Volkswagen Motorspordis. Teadaanne, et meeskond tõmbub hooaja lõpus autoralli MM-sarjast tagasi polnud just  viis kuidas me soovisime meie neljandat MM-tiitlit tähistada. Volkswageni viimane ralli – see kõlab päris kreisilt. Sellest hoolimata usun, et suudan need mõtted ralli ajal tahaplaanile suruda ning hoolimata kehvast stardipositsioonist teen ma kõik endast oleneva, et meil oleks ka meie ühisel viimasel rallil midagi tähistada. Kui ma vaatan tagasi nendele viiele meeskonnas veedetud aastale, siis ma ei näe siin ainult edu mida me oleme üheskoos saavutanud. Olen tänulik, et mul on õnnestunud töötada selliste inimestega ning loodan, et kohtume ka tulevikus,“ sõnas Ogier enne VW karjääri viimast rallit.

Pikalt MM arvestuses teist kohta hoidnud Andreas Mikkelseni viimased kaks rallit on toonud kasinalt punktilisa. Austraalias peab VW sõitja lisaks enda heale sõidule lootma natukene ka konkurendi Thierry Neuville ebaõnnele, kellega tal hetkel vahet 14 punkti. Mikkelseni Austraalia ralli parim resultaat pärineb hooajast 2014, kui ta lõpetas ralli kolmandana. Kui sõitjal on eesootavatelt teedelt olemas kolme ralli kogemus, siis kaardilugeja Anders Jægeri jaoks on tegemist Austraalia ralli debüüdiga. Uue hooaja eel seostatakse hetkel norralast enim Ott Tänaku tänavuse tööandja DMACK WRT-ga, kus ta tõenäoliselt moodustaks meekonna koos Elfyn Evansiga.

VW sõitjatest kõige paremas positsioonis on Jari-Matti Latvala, kes stardib libedatele Austraalia katsetele kahel esimesel päeval kuuenda autona. Tiitli mõtetega hooajale startinud soomlase hooaeg on taaskord kujunenud selliseks nagu ta seda ise ei soovinud ning 12 sõidetud rallist on ta suutnud võita vaid ühe ning üldse punktideta jäänud koguni viiel rallil.  
Soomlane osales Austraalia rallil esimest korda juba aastal 2004 ning on üldse osalenud kokku seitsmel maakera kuklapool sõidetud rallil. Kolmel korral koos kaardilugeja Miikka Anttilaga Austraalias teist kohta tähistanud (2011,-14,-15) Latvalal on kindlasti väga suur tahtmine tänavune ralli võita ning tõestada, et temas on veel seda sisu, et uuel aastal mõnes uues meeskonnas (tõenäoliselt Toyotas) heidelda 2017. aasta MM-tiitli eest.
Kindel on see, et ei Latvala ega Mikkelsen ei liitu uuel hooajal Citroeniga, sest meeskonna juht Yves Matton ei soovi neid palgata põhjusel, et nad pole prantslased ega maailmameistrid.

Viimasel neljal aastal ralliteid valitsenud VW Polo R WRC lahkub MM-areenilt saldoga 4 meeskondlikku ja individuaalset MM-tiitlit. Meeskond on olnud katkematult MM-liider 1346 päeva ja Ogier 986 päeva. 51 rallist 85 poodiumikohta, millest 42 võitu, 25 teist ja 18 kolmandat kohta.
Hooaegadel 2014 ja 2015 ei andnud VW Polo R WRC sõitjad konkurentidele väga palju sõnaõigust ning viisid mõlemalt hooajalt meeskonna peakorterisse 12 võidukarikat. VW nimel on pikim järjestikuste võitude rekord ehk 12 rallit järjest (2012 Austraaliast – 2014 Soomeni ja siis 2015 Portugal kuni Mehhiko 2016).
935 katsest 621 katsevõitu, mis tähendab, et igast kolmest sõidetud katsest on kahe võit läinud VW sõitjale. Neli korda on VW sõitjad võitnud kõik Power Stage punktid ( Itaalia, Poola 2014 ja Portugal, Itaalia 2015). TOP3 katseagadega on VW sõitjad lõpetanud 1524 korral, millest kohtadel 1,2,3  104 korral. Nelja aastaga on VW sõitjad läbinud 47 873,44 katsekilomeetrit.  Alates Monte-Carlo rallist 2013 on VW teeninud punkti igal etapil.

Kindlasti muutuvad need numbrid veel muljetavaldavamaks peale eesootavat nädalavahetust.
Suured tänud VW Motorsport nende vingete aastate eest, mida te rallifännidele pakkusite ning loodetavasti kohtume kunagi taas.

Kas Neuville toob lisaks meeskondlikule teisele kohale Hyundaile ka sõitjate teise koha?

Milline on Hyundai sõitjate hooaja lõppjärjestus selgub pühapäeval

Hyundai Motorsport meeskonna hooaeg on olnud väga positiivne. Lisaks Argnetina ja Sardiinia ralli võitudele on Korea autotootja sõitjatel veel ette näidata üheksa poodiumikohta,  millest kuus võetud viimase nelja ralliga. Kui Walesi teedel kindlustas Hyundai endale tootjate arvestuse teise koha, siis Austraalias on Thierry Neuvillel ja Nicolas Gilsoulil võimalus meeskonnale tuua ka individuaalarvestuse teise koha karikas. Belglased stardivad hooaja viimasele rallile 14 punktilises eduseisus. 2013.aasta MM-hooaja teine mees Neuville on viimasel neljal rallil olnud kõigil poodiumil ning samade mõtetega stardib belglane ka Austraalias. Vahapeal juba maha kantud mees on sel aastal taas uue hingamise leidnud ning seda tõestavad ka tema tänavused tulemused. Neuville Austraalia ralli parim tulemus pärineb aastast 2013, kui ta lõpetas Ogieri järel teisel kohal.

Kuigi Hyundai sõitjatest kõige reaalsemad võimalused hooaeg teisel kohal lõpetada on Neuvillel, siis tegelikkuses on võimalused teiseks tulla ka Hyundai meeskonna teistel sõitjatel. Kui Hayden Paddon – John Kennard jäävad meeskonnakaaslasest maha 17 punktiga, siis Dani Sordo – Marc Marti vahe Neuville – Gilsouliga enne hooaja maksimum 28 punkti jagamist on 24 punkti.
Paddoni Austraalia ralli parim resultaat pärineb möödunud hooajast, kui ta lõpetas viiendal kohal. Paddoni kasuks Neuville ees räägib fakt, et kahel viimasel aastal on Austraalia teedel olnud parim Hyundai sõitja just uusmeremaalane.
Hispaanlasel Sordol on Austraalia teedelt ette näidata kolm starti, millest on parim resultaat pärineb aastast 2009, mil toonane Citroeni sõitja lõpetas kolmandal kohal. Kui Neuville ja Paddon heitlevad hooaja viimasel etapil Shell World Rally Team punktide eest, siis Sordo püüab punkte Hyundai Mobis World Rally Teamile.  
Kõik eelpool nimetatud sõitjad on Hyundaiga sõlminud lepingi ka uueks hooajaks.

Kas Mads Østberg lõpetab hooaja parima Fordi sõitjana?

Madsi Ford Fiesta WRC on hooaja viimaseks võistluseks valmis. Kas ka Mads ise?

Austraalia ralliga lõppeb ka praeguste WRC autode ajastu, sest uuel aastal on rajale tulemas uutele reeglitele vastavad võistlusautod. Nii saab läbi ka 2011.aastal ehk 2097 päeva tagasi ralliradadele tulnud Ford Fiesta RS WRC ajastu. Selle ralliauto debüüt lõppes kolmikvõiduga ning järgneva kuue aasta jooksul on sinise ovaali sõitjad saavutanud 50 TOP3 kohta. Üks sõitjaid, kes on andnud panuse Fordi edusse, on Mads Østberg, kellel ette näidata üks võit ja kaheksa poodiumikohta. Tänavust hooaega hästi alustanud ja ka punktitabeli teist kohta hoidnud norralane pole hooaja edenedes aga endale omast tempot enam suutnud näidata ning Austraalia rallile stardib norralane seitsmendalt kohalt. Kui arvestada stardikohta, siis peaks see olema suhteliselt ideaalne positsioon startimiseks, kuid tema tagant on tulemas Ott Tänak, kes soovib kindlasti ise hooaega lõpetada parima Fordi sõitjana. Hetkel on norralase ja eestlase vahe 12 punkti.
Karjääri kolmandale Austraalia rallile startiv Østberg peab kindlasti taas oma kiiruse leidma, sest hooaja vaid kaks kiiruskatse võitu ei peegelda just taset, millele peaks M-Sport esisõitja vastama. Uue hooaja eel on kuluaarides räägitud, et 2017. aasta Fordi testinud norralane jätkab tuleval aastal küll Fordi roolis, kuid seda ADAPTA eratiimi värvides, kus ta ka  2012. aastal sõitis.
Prantslased Éric Camilli ja Benjamin Veillas pole Austraalias varem sõitnud ning seega on nende meeste peamiseks ülesandeks koguda võimalikult palju katsekilomeetreid, et need siis uuel hooajal M-Sport värvides positiivseks tulemuseks vormistada.

Mida suudavad DMACK rehvid libedates ja kuumades tingimustes?

Millise WRC auto aknaid on uuel hooajal kaunistamas Tänak - Mõlderi nimed ja Eesti lipud peaks selge olema juba üsna pea


Ott Tänak ja Raigo Mõlder näitasid hooaja eelviimasel rallil Walesis suurepärast tempot ning nende ette jäid vaid maailmameistrid Ogier – Ingrassia. Kindlasti loodavad kõik rallifännid eestlaste poolt sarnast tempot näha ka Austraalias, kuid siin peab kindlasti arvestama seda, et kui Walesi teed sobisid DMACKi kruusarehvid suurepäraselt, siis Austraalias on ühe segava faktorina mängu tulemas kuumus. Tänavune hooaeg on tõestanud, et kui tingimused on jahedamad, siis töötab DMACK kruusarehv hästi, kuid kui soojapügalad lähenevad 30 kraadile, siis hakkab rehv liigselt kuumenema ning oma pidamist kaotama. Tänak võttis Walesi teedel enda nimele tänavuse hooaja ühe etapi katsevõitude rekordi, kui võitis koguni 12 kiiruskatset. Hooaja kokkuvõttes on eestlane nüüd võitnud 30 katset, millega ta katsevõitude edetabelis hoiab parima mitte VW sõitjana kolmandat kohta.
Alates Sardiinia rallist kõikidel kruusarallidel vähemalt ühe katsevõidu võtnud Tänak soovib samal kursil kindlasti jätkata ka Austraalias ning kindlasti soovib ta tõestada nii endale, kui ka M-Sport bossile Malcolm Wilsonile, et statistika numbrid ei valeta ning hooaja parim Fordi sõitja on just tema.
Ott ja Raigo on Austraalias varem startinud kahel korral. Kui 2014.aastal osaleti WRC2 klassi Fiesta R5 autoga, siis möödunud aastal tehti WRC debüüt, mis lõpetati suurepärasel kuuendal kohal mida tunnustas ka meeskonna boss Wilson. Kui möödunud aastal veel katsevõitu ei võetud, siis sellest hoolimata saadi kirja neli TOP3 katseaega.
Oti ja Raigo pärast on mul süda rahulik, sest sisetunne ütleb, et meie mehed on hoolimata VW otsusest juba oma uue hooaja lepingule ammu alla kirjutanud. 100% kindel on see, et sellise kaliibriga mehed rajaäärde jääma ei pea ning ka autoks saab olema üks uue hooaja parimaid. Ainus küsimus on veel õhus, et kas meeskonnakaaslane saab olema Ogier või keegi muu?

„Austraalia ralli on väga eriline etapp ning kindlasti üks mu lemmikutest. Siin rallil on ees ootamas nii palju erinevaid rajatingimusi ning see saab olema tõeline väljakutse. Osad teed on siin väga laiad, kiired ja voolavad ning nendel on nauding sõita.  Samas ootavad meid ka kitsad metsateed, kus veel lisafaktorina mängu tulemas puude vahelt kumav valgus ja varjud. Igatahes ootame Raigoga seda hooaja viimast rallit ning loodetavasti on hoolimata ajavahest meile pöialt hoidmas ka paljud kodused rallifännid,“ sõnas Tänak enne Austraalia rallit.

Kes kroonitakse WRC2 sarja meistriks?

Kas Esapekka Lappi suudab oma võimaluse Austraalias realiseerida?

Kui WRC klassi maailmameistrid on selgunud, siis WRC2 klassis on veel tiitli saatus lahtine.
Kahel viimasel aastal WRC2 klassi tiitli võitnud Nasser Al-Attiyah tänavu MM-etappidel ei osalenud ning seega on sari endale saamas uut meistrit. Enne hooaja viimast rallit jagavad sarja esikohta soomlane Teemu Suninen ja britt Elfyn Evans, kellele mõlemal tänavusest hooajast ette näidata kolm etapivõitu. Sarja kolmandat kohta hoiab samuti kolmel etapil esikoha saanud 2014.aasta Euroopa meister Esapekka Lappi. Hoolimata sellest, et esikohta jagavad Suninen ja Evans on tänavuse WRC2 tiitli võimalus hetkel kõige suurem Lappil. Soomlane jääb küll esikohta hoidvatest meestest enne hooaja viimast rallit maha 13 punktiga, kuid ta on kolmest sõitjast ainus, kes  Austraalias stardis. Miks Suninen ja Evans siis nii tiitlist loobuvad? Tegelikkuses lähevad WRC2 sõitjatel hooaja jooksul arvesse seitsme etapi tulemused ning kuna Škoda ja Fordi sõitja on oma seitse etappi juba ära sõitnud, siis selleks pole neid ka Austraalias stardis. Seega on WRC2 klassi 2016.aasta tiitli võit sõna otseses mõttes Lappi enda kätes. Kokku stardib Austraalias viis WRC2 võistluspaari.

WRC2 sarja eelkäija oli klass S-WRC, kus 2011 aastal osales edukalt ka Ott Tänak, kes soomlase Juho Hännineni järel sai hooaja kokkuvõttes teise koha. Üldse on soomlastel enne tänavust hooaega S-WRC ja WRC2 klassis ette näidata esimene, teine ja kolmas koht. 2014. aastal lõpetas sarja teisel kohal Jari Ketomaa ning möödunud aastal pidi kolmanda kohaga leppima tänavust meistritiitlit püüdev Lappi. WRC2 klassi esimesel hooajal 2013.aastal viis tiitli koju Robert Kubica.


Austraalia ralli Shakedown tulemused:

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 3m 01.5s
02. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 0.1s
03. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 0.8s
04. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, +1.0s
05. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 1.0s
06. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1.1s


Fotod: Jaanus Ree/RedBull Content Pool, Hyundai Motorpsort, @World/DMACK, McKlein/M-Sport

No comments:

Post a Comment